Hege Sletvold
Førsteamanuensis i farmasi.
Faggruppeleder for Legemidler og legemiddelhåndtering ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap.
Bakgrunn:
Farmasøyt (Cand.pharm.) fra Norges arktiske universitet, UiT (2003).
Doktor i medisinske fag (Ph.D) fra Norges arktiske universitet, UiT (2008).
Post.doc. ved Institutt for bioteknologi, NTNU (2008-2009).
Førsteamanuensis i farmasi ved Nord universitet siden 2014.
Har i flere år jobbet som farmasøyt og apoteker ved ulike apotek i Tromsø og Trøndelag (2002-2016).
Underviser samfunnsfarmasi, farmakoterapi, klinisk farmasi, farmakologi og forskningsmetoder ved farmasi-utdanningen, og farmakologi ved sykepleie- og vernepleie-utdanningen.
Veileder kandidater på bachelor-, master- og ph.d.-nivå ved Nord og NTNU.
Jeg er praksiskoordinator for farmasistudenter ved Nord.
Jeg har emneansvar for følgende emner:
Farmasøyten i samfunnet, FAR2022, 20 stp.
Apotekpraksis og klinisk farmasi, PRA2051, 30 stp.
Mine forskningsinteresser er legemidler og pasientsikkerhet i helse- og omsorgstjenester, farmakoepidemiologi, antibiotikaresistens og forskning og utvikling av helseprofesjons-utdanninger.
Medlem av forskningsgruppen Legemidler og legemiddelhåndtering.
Pågående forsknings- og utviklingsprosjekt:
- MedSafe-Old: Ensuring medication safety for older recipients of municipal home and care services
- Medisinsamtale - pasientsentrerte samtaler i apotek om trygg bruk av legemidler
- Å få det til å henge sammen - ved å henge sammen. Samlæring og hverandre-vurdering i farmasiutdanningen.
- The pharmacy as a healthcare service - best practice for "over the counter" (OTC) counselling
- Antidepressiv effekt av legemidler brukt ved hjerte- og karsykdom og diabetes - En epidemiologisk undersøkelse ved bruk av data fra HUNT og Reseptregisteret
- Kvalitet og Relevans i Praksis (KoRiP): et pilotprosjekt for tverrfaglig praksis i helseprofesjonsutdanninger
Tidligere forsknings- og utviklingsprosjekt:
- Medication safety in municipal health and care services. A scientific anthology.
- Utvikling av metode for dokumentasjon av det digitale informasjonsverktøyet Depicto™'s innvirkning på pasienters etterlevelse av legemiddelbehandling
- Supplemental Instructions (SI) som pedagogisk modell i farmasi- og sykepleiefag