Ansattbilde: Ingunn Skjesol

Ingunn Skjesol

Faggruppeleder
Fakultet for sykepleie og helsevitenskap
Studiested
Namsos
Kontor
Namsos, Bygg 2 - Vernepleie, Servicetorg, 122
Kompetanseområder
Sosialt arbeid, Barn og unge, Vernepleie, Folkehelse, Helsefremming, Forebygging, Universelle tjenester, Tverrfaglig samhandling, Samfunnsdeltakelse, Praksisfellesskap, Involvering

Jeg er førsteamanuensis i samfunnsvitenskap og faggruppeleder for Faggruppen helse og samfunnsdeltakelse i Fakultet for sykepleie og helsevitenskap.

Før jeg begynte å undervise på Høgskolen i Nord Trøndelag og senere i Nord universitet jobbet jeg som vernepleier i kommunale tjenester. Jeg har en bachelorgrad i vernepleie fra Høgskolen i Nord-Trøndelag, en mastergrad i funksjonshemming og samfunn fra NTNU og en doktorgrad i samfunnsvitenskap med fagretning sosialt arbeid begge fra NTNU.

Jeg er opptatt av at forskningsarbeidet vårt skal bidra til utdanningskvalitet og fagutvikling i tjenestene som gis i kommunene, og bidrar gjerne til fag- og forskningsformidling til praksisfeltet.

Utdanning

Jeg underviser ved ulike utdanninger i fakultetet på temaene tverrfaglig samhandling, bruker- og innbyggerinvolvering, helsefremmende og forebyggende arbeid for barn og unge, lavterskeltjenester, familiestøttende tjenester og kvalitativ metode.

I tillegg er jeg opptatt av hvordan vi bruker digitale muligheter for forskning, formidling, samhandling og samskaping og veileder studenter og ansatte i bruk av ulike digitale verktøy.

Mine forskningsinteresser er knyttet til familiestøttende tjenester, samhandling og innovasjon i helse og velferdstjenester, politiske føringer og sosial ulikhet, og kollektive læringsprosesser. Jeg deltar aktivt i forskningsgruppa Psykisk helse ved fakultetet. I tillegg er jeg assosiert medlem i forskningsgruppen Livskvalitet og sosial bærekraft ved Nord universitet. Jeg samarbeider gjerne og er med i flere spennende forskningsprosjekter:


I prosjektet Sammen om oppvekstfellesskapet- foreldremøter med rom for alle samarbeider jeg med Levanger kommune for å styrke barns oppvekstsvilkår gjennom å involvere elever og foreldre i planlegging, gjennomføring og oppfølging av foreldremøter i skolen.


Ung i Namdalen er et samarbeidsprosjekt der vi sammen med kommunene i regionen utforsker ulike forståelser av muligheter og ​utfordringer knyttet til det å være ung i Namdalen.


I SOSFAG prosjektet utforsker vi Sosialfaglig kompetanse og perspektiver i helse og velferdstjenestene med bruk av intervju og spørreundersøkelse og registerdata. Mens vi i TURBGOV: Collaborative Strategies for Robust Governance in Turbulent Times prosjektet utvikler kunnskap om robuste styringsstrategier på kommunalt nivå.


Jeg deltar også i to samarbeidsprosjekter mellom Nord universitet, Helse Nord-Trøndelag ved Sykehuset Namsos, og Sykehusapotekene i Midt-Norge ved Sykehusapoteket i Namsos, KoRiP | Kvalitet og relevans i praksis- Tverrfaglig praksis i helseprofesjonsutdanninger. og DiSaP| Digital samhandling i praksisstudier.


I mitt doktorgradsarbeid utforsket jeg samhandlingen i tre norske familie senter. Sentrene tilbød samlokaliserte familiestøttende tjenester rettet mot barn, unge og deres familier. På denne siden kan du finne mer om prosjektet Exploring family centres

2024
The J shaped association of age at menarche and cardiovascular events: systematic review and meta-analysis 2024, Scientific Reports: Volum 14 Behboudi-Gandevani, Samira; Moe, Cathrine Fredriksen; Skjesol, Ingunn; Arntzen, Ellen Christin; Bidhendi-Yarandi, Razieh
2024
Interprofessional education during the placement - a pilot study at Nord University. 2024, Sletvold, Hege; Amundstuen, Linda; Lien, Ole Johan; Engen, Eli Johanne Haugan; Johansen, Emma Dall; Skjesol, Ingunn
Supervision and learning in Interprofessional Education 2024, Skjesol, Ingunn; Johannesen, Runar; Engen, Eli Johanne Haugan; Sletvold, Hege
Mental health in PhD journeys. 2024, Ørjasæter, Kristin Berre; Skjesol, Ingunn
Mental health and supervision 2024, Ørjasæter, Kristin Berre; Skjesol, Ingunn
2018
Predicting User Satisfaction with the Open Kindergarten in Norway 2018, Kaiser, Sabine; Bulling, Ingunn Skjesol; Sætrum, Ane; Adolfsen, Frode; Martinussen, Monica