Ansattbilde: Leonie Isabelle Johann

Leonie Isabelle Johann

Førsteamanuensis
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Bodø
Kontor
Bodø, Samfunnet, 3426
Kompetanseområder
Læreplanutvikling, Fysiologi, Cellebiologi, Konseptforståelse , Video-basert Klasseromsforskning, Utforskende Undervisning, Didaktisk Rekonstruksjon, Forskningsbasert Lærerutdanning, Kvalitative Forskningsmetoder, Dialogisk læring og undervisning i naturfag

Jeg, PhD, er postdoc i naturfagdidaktikk ved Fakultet for lærerutdanning og kunst-og kulturfag. Jeg er biolog, lærerutdanner og forsker og lidenskapelig opptatt av å formidle biologi og naturfag innenfor en allmenndannende kontekst. Forskningen min fokuserer på å bygge bro mellom biologifaget spesielt og realfag generelt og skolefagene, ved å blant annet utvikle didaktiske konsepter. Jeg utfører blant annet designbasert forskning og bruker kvalitative verktøy, som tekstanalyse, video og intervjuer for å utforske hvordan elever utvikler seg og lærere legger til rette for konseptforståelse i sammenheng med utforskende naturfagundervisning.


Jeg underviser i ulike tematiske områder innen cellebiologi, fysiologi, utdanning for bærekraftig utvikling, bioteknologi, vitenskapsfilosofi og naturfagdidaktikk knyttet til Master for grunnskolelærerutdanningen (MAGLU) og Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU). Som veileder på Master-og Phd-nivå mottar jeg henvendelser fra interesserte studenter med glede. Jeg er involvert i det lokale og internasjonale kvalitets-utviklingsarbeidet knyttet til MAGLU og PPU-studier.


Jeg disputerte i 2022 med avhandlingen Facing educational Challenges in Molecular Life Science – A Thesis to reconstruct Cell Membrane Biology for Upper Secondary Teaching and Learning.

Jeg underviser i fysiologi, cellebiologi, naturfagdidaktikk og kvalitativ forskningsmetode på Master for grunnskolelærerutdanning og på naturfagdidaktikk (DID1003) på Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU) for Allmennfag.

Prosjekt 302018 STEM Education in Newton Rooms: Students Learning in Group Work; Process, Content and Social Organisation.

2020
Why cells are round – design, procedure, and evaluation of teaching experiments in cell biology learning 2020, Johann, Leonie Isabelle; Rusk, Fredrik Karl Henry; Groß, Jorge; Reiss, Michael J.