Ansattbilde: Lisbeth Flatraaker

Lisbeth Flatraaker

Universitetslektor
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Mo i Rana
Kompetanseområder
Guidance, School-based competence development, Intercultural competence, Language and communication, Learning environment, Motivation, Bullying, Pedagogy, Families and children, School development, Bilingualisme , relationship

Arbeidssted: Mo i Rana.

Jeg er ansatt i Fakultet for Lærerutdanning, kunst - og kulturfag og tilhører faggruppe: Pedagogikk og spesialpedagogikk.

Mitt sosiale og faglige engasjement er rettet mot pedagogikk, kommunikasjon, veiledning, skoleutvikling, det lærende profesjons-fellesskap og mangfold i vid forstand. Det handler om møter mellom mennesker, kommunikasjon og relasjonens betydning for motivasjon, utvikling og læring. Mitt fokus er gjerne rettet mot mestring og muligheter. Inkludering, flerspråklighet, rasisme og ekskludering er en del av dette.

I perioden 2013 - 2015 var jeg Hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved tidligere Høgskolen på Nesna.

I perioden 2016 - fram til sommeren 2019 var jeg valgt ansatterepresentant for fast ansatte i forsker - og undervisningsansatte i Styret for Nord Universitet.

I årene 2012 - 2016 var jeg emneansvarlig og underviste på Rådgivning 1 og Rådgivning 2, både nett og samlingsbasert, ved Nesna. I samme periode underviste jeg i Spesialpedagogikk både 1 og 2 i temaer knyttet til blant annet migrasjon, flerspråklighet, språkutvikling og språklæring, kartlegging og vurdering.

Jeg underviste også i Flerkulturell Forståelse i temaer som migrasjon, fremmedfrykt, flyktningpolitikk, internasjonale konvensjoner, majoritet, minoritet mm.

I perioden 2014 - 2017 var jeg regional veileder i to store nasjonalt inititerte og regionale kompetanseløft: Kompetanse for Mangfold og Ungdomskole i Utvikling: UiU

Siden 2016 har jeg undervist i PEL på Lærerutdanningen på Mørkved i Bodø på flere trinn. Fra høsten 2021 har jeg undervist i PEL for studenter på 4. året på Lærerutdanningen på Campus Helgeland, Mo i Rana.

Fra 2017 - og fremdeles har jeg vært program - og emneansvarlig på henholdsvis Veilederutdanningen for praksislærere og mentorer Modul 1 og Modul 2.

I perioden 2019 - 2021 var jeg progam - og emneansvarlig for Veilederutdanning for praksislærere og mentorer Modul 1 og Modul 2 i Universitet-skole prosjektet i Bodø der lørere ved henholdsvis Løpsmark skole og Bankgata skole fikk veilederutdanning.

Jeg har også vært veileder for masterstudenter med fokus på mangfoldstematikk ved Master i Tilpasset opplæring og Master i Logopedi.

I perioden 2018 - 2023 var jeg utviklingspartner fra Nord universitet i Desentralisert kompetanseutvikling: DEKOM i flere regioner, herunder Vesterålen, Ofoten og Rana/Vefsn.

Siden 2018 har jeg vært prosess-veileder i Veiledning-ordning for nyutdannede, og er er kontaktperson fra Nord i det nasjonale nettverket.

Høsten 2025 er emneansvarlig for Modul 3 i emnet: Norsk som andrespråk for lærere som underviser voksne innvandrere.

I 2013 fikk jeg innvilget et eget forskningsprosjekt med tittel: Likverdig opplæring for alle?

Her rettet jeg oppmerksomheten mot Opplæringstilbudet for elever med rettigheter etter Opplæringslovas § 2- 8 og § 3- 12.

Fokuset var hvordan den enkelte skole og lærer tolker opplæringslova, hvordan de organiserer opplæringstilbudet for denne elevgruppen og hvilken kompetanse som kjennetegner de lærere som får ansvaret for nettopp dette opplæringstilbudet.


I perioden 2014 - 2016 var jeg forsker i et nasjonalt initiert forskningsprosjekt med tittelen: Kulturelt og språklig mangfold i barnehager og skoler fra Sør Trøndelag til Finnmark i Nord.

Professor Hilde Sollid ved UiT ledet dette prosjektet.


Jeg har bidratt med egen forskning på flere internasjonale og nasjonale konferanser, kan her nevne ECCER, ISCAR og LABTED.

2020
2019
Fagfornyelsen – ledelse av utviklingsarbeid 2019, Flatraaker, Lisbeth; Lekang, Trond
Tar muslimene og konspirasjonsteoriene over? 2019, Flatraaker, Lisbeth; Ellingsen, Tanja
2016