Praksisreglement for Bachelor i Sykepleie ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, revidert 18.10.2022

Gjeldende fra 01.08.2020, Godkjent i dekanvedtak 11.05.2020, Revidert 18.10.2022.

Nytt reglement vil erstatte dette og gjelde fra 1. januar 2024.

Innledende informasjon

Fakultetets praksisreglementet skal sikre studenter lik behandling og like rettigheter i forbindelse med praksisstudier. Praksisreglementet er utarbeidet med bakgrunn i gjeldende lovverk, som er styrende dokumenter for utdanningene.

Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven)
Forskrift om opptak til høyere utdanning
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning
Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet
Forskrift om felles rammeplan for helse og sosialfagutdanninger

Det vises spesifikt til Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet som sier: «Ved ikke bestått praksisemne kan studenten ta praksis om igjen én gang. Ved andre gangs ikke bestått til samme praksis skal studieretten inndras»

Andre viktige forhold som vedrører planlegging og gjennomføring av studentens praksisstudier, som ikke nevnes i praksisreglementet, omtales videre i Veileder for praksisstudier. Denne bekjentgjøres på Canvas, og på fakultetets praksisside.

Praksistildeling

• Praksisstudier gjennomføres i samsvar med universitetets godkjente studieprogram.
• Fakultetet inngår avtaler med praksissteder og foretar plassering av studenter, etter gjeldende kriterier i praksisreglementet. Tildeling bekjentgjøres på canvas.
• Studenter kan ikke selv avtale praksis med en kommune/helseforetak eller praksissted.
• Plassering i praksisstudier vil kunne medføre ekstra kostnader for studenten. Se for øvrig Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter som gjennomfører praksisstudier ved Nord universitet
• Studiestedet der studenten er opptatt, avgjør hvilken praksisregion studenten har tilgang til, innen Nordland fylke og Trøndelag fylke. Se beskrivelse i kartet.
• Ved praksistildeling vil studenten ha prioritet i den region de tilhører, innen Nordland fylke eller Trøndelag fylke. Se beskrivelse i kartet.
• Studenter som søker tilrettelegging av praksisplass etter ordinær tildeling av praksis, vil få sin søknad behandlet. Søker må oppfylle et eller flere av kriteriene a – d i praksisreglementet, og det må være ledig praksisplass, i regionen studenten tilhører. Se beskrivelser i kartet.

Kriterier for tildeling av praksisplasser på spesielt grunnlag

Studenter som mener å ha behov for tilrettelagt praksis, vil etter søknad med gyldig dokumentasjon, kunne innvilges dette. Søknadsfrist bekjentgjøres på Canvas. Kriteriene i prioritert rekkefølge:
a) Forsørgeransvar for barn under 18 år
b) Viktige velferdsgrunner som for eksempel egen, egne barns og ektefelle/samboers akutt eller alvorlig kronisk sykdom.
c) Inntil 5 studenter med viktige studentpolitiske verv, kan prioriteres.
d) Toppidrettsutøver i henhold til elitenivå/ nasjonalt nivå jfm avtale med Olympiatoppen

Krav, plikter og rettigheter

• FSH trenger informasjon fra studenter for å kunne tildele praksisplasser. Dette kunngjøres nærmere via Canvas.
• Eventuell dokumentasjon skal ikke være eldre enn 3 måneder, og fremlegges ved hver årlige tildeling. Forhold som nevnt i punkt a) under tildeling på spesielt grunnlag, leveres en gang.
• Studenter som går ut i permisjon eller har annet avbrudd i studiet, kan påregne endringer i tildelt praksisregion.
• Studenter kan selv trekke seg fra praksisstudier, inntil to uker før oppstart av praksis. Praksisperioden vil da ikke bli registrert som et brukt forsøk.
• Dersom studenten er oppmeldt, men ikke møter til praksisstudier, regnes dette som et forsøk.
• Dersom studenten avbryter praksis og dette skyldes sykdom eller sterke velferdsgrunner, må dokumentasjon som legeattest eller attest fra annen sakkyndig, leveres innen 1 uke etter avbrutt praksis.

Annet

• Politiattest i henhold til krav, skal være innlevert ved utdanningens start. Studenter som ikke har levert gyldig politiattest får ikke starte i praksis og vil da bli forsinket i studiet.
• Skikkethetsvurdering er en løpende vurdering som foregår igjennom hele studiet.
• Taushetserklæring signeres i Studentweb ved semesterregistrering.
• MRSA Tuberkulose – egenerklæringsskjema skal være underskrevet og innlevert fakultetet før praksisstudier.
• Vaksiner- praksisstudier og utveksling Informasjon til deg som skal i utveksling

Vedlegg: Kart

Kartet gir oversikt over fylker og studiested med tilhørende praksisregioner. Herunder tilhørende kommuner/helseforetak du som student kan få praksisplassering i. Det tas forbehold om endringer i avtaleforhold med kommuner.