Prosedyretrening

Prosedyretrening ved Bachelor i sykepleie og Bachelor i paramedisin

Studenter som skal trene på hverandre med kanyler under prosedyrene perifere venekateter, subkutane injeksjoner, venøse blodprøver eller kapillære blodprøver skal levere et samtykkeskjema til fakultetet. Trening med kanyle kan med føre stikkskade og blodsmitteuhell. Se Tiltak og rutiner ved stikkskade og blodsmitteuhell.

Student som ikke kan eller ikke ønsker å trene på medstudent kan trene på kunstig arm/dukke. Samtykkeskjema skal som hovedregel leveres på grunn av fare for stikkskade med kanyle.

Student som av medisinske eller andre årsaker ikke kan øves på av medstudent, kan få unntak etter dialog med faglærer eller emneansvarlig.

Samtykkeskjema:Studenter mottar lenke til samtykkeskjemaet via student-e-posten. Skjemaet skal leveres innen fristen som er satt i skjemaet.

Manglende samtykke:Student som ikke leverer samtykkeskjema får ikke trene på medstudent. Studenten kan, etter vurdering av fagansatt ved fakultetet, trene på kunstig arm/dukke. Studenten skal følges opp av faglærer eller emneansvarlig, og skal informeres om risikofaktorer ved prosedyretrening, samt om tiltak og rutiner ved stikkskader og blodsmitteuhell.

Bachelor i farmasi

Studenter ved farmasiutdanningen ved studiested Namsos skal trene på å sette vaksiner. En av prosedyrene studentene skal trene på er Vaksinering ved intramuskulær injeksjon. Studentene trener på kunstig arm eller pute.

Trening med kanyle kan medføre stikkskade. Studentene skal sende inn et skjema der de bekrefter at de har lest og satt seg inn i prosedyrene, aktuelt pensum og Tiltak og rutiner ved stikkskade og blodsmitteuhell. Studenter mottar lenke til samtykkeskjemaet via student-e-posten, og skjemaet skal leveres før prosedyretreningen gjennomføres.