Retningslinjer for økonomisk tilskudd til studenter som gjennomfører praksisstudier ved Nord universitet, fastsatt 29. juni 2018

Retningslinjer for tilskudd til reise- og boutgifter i praksisstudier gjelder for studenter som har rammeplan-/studieplanbestemte praksisstudier, der praksisplassen inngår i universitetets praksisavtaler.

Retningslinjene gjelder ikke for:

• Studenter som deltar i internasjonale utvekslingsprogrammer.
  • Studenter i utenlandspraksis.
  • Studenter på studier med ekstern finansiering.
  • Studenter i utdanninger som tillater at studenten selv skaffer praksisplass, med  mindre dette er etter avtale med universitetet.
  • Studenter som har lønnet praksis eller stipend fra arbeidsgiver.

1. Reisetilskudd

Nord universitet gir tilskudd til alle reiser i praksis for den avstand som overstiger avstanden studenten har mellom semesteradresse (der du bor i semesteret) og studiested (campus der utdanningen har tilhørighet). Det er ikke nødvendig med søknad for å få reisetilskudd. Tilskudd gis når praksisplassen ligger i området der den enkelte utdanning har avtale om praksisopplæring/praksisstudier. Tilskuddet beregnes etter følgende satser; ​

• ved reiser til og fra praksis er tilskuddet kr 1,25 per km uavhengig av reisemåte
  • der kollektivtransport ikke kan benyttes refunderes også bompenger etter billigste sats.
  • utgifter til ferje/båt refunderes (billigste reisemåte)
  • tilskuddet er begrenset til maksimalt kr. 1 250,- pr. praksisuke.

2. Botilskudd

• Når studenten får reisevei over 100 km (èn vei i meravstand), eller offentlig transport ikke passer med turnusen i praksisstudiene, kan det søkes om botilskudd. Når det innvilges botilskudd kan studenten få reisetilskudd for èn reise til/fra praksisstedet (etter punkt 1) per praksisperiode.
  • Grunnlaget for vurdering av botilskudd er registrert semesteradresse (der studenten bor i semesteret) og hjemstedsadresse (folkeregistrert adresse), og må oppgis i søknaden. For studenter som har hjemstedsadresse på praksisstedet, gis det ikke tilskudd. Husleiekontrakt (på praksisstedet) skal vedlegges søknad.
  • Studenter ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap benytter følgende skjema:​​ Søknad om botilskudd ved FSH Nord - Nettskjema
  • Det gis tilskudd på inntil kr. 1 250 pr. uke, begrenset oppad til kr. 5 000,- måned.

3. Annet

For forhold som ikke fanges opp av retningslinjene, kan det gis individuell behandling.
Studenten må selv be om dette ved henvendelse til fakultetet. E-post: postmottak@nord.no.