Studenter arbeider med hvit kartong.
Kortere studier

Bærekraftig kunst og håndverk, fleksibel videreutdanning

Levanger

Er du interessert i bærekraftig kunst og håndverk? I dette studiet får du utforske bærekraftige metoder, materialer og verktøy.

Om studiet

Vil du bli en bedre underviser i kunst og håndverk?

Studiet passer for lærere, barnehagelærere, kulturarbeidere, seniorer og andre som har lyst til å utforske bærekraftige metoder, materialer, verktøy og maskiner.

Undervisningen har fokus på praktisk arbeid i universelt utformede og oppgraderte verkstedmiljøer. Er du klar for mer kompetanse i kunst og håndverk?

Søk bærekraftig kunst og håndverk hos oss!

Studiet består av tre emner på 10 studiepoeng hver. Du velger selv hvor mange emner du ønsker å gjennomføre.

Modul 1: Grunnleggende arbeid med eggverktøy i tre

Uke 34: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Uke 38: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Uke 43: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Modul 2: Kulturhistoriske materialflater og formspråk

Uke 35: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Uke 39: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Uke 44: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Modul 3: Analog og digital grafikk

Uke 36: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Uke 40: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Uke 45: mandag, tirsdag og onsdag (kl. 09.00-15.00)

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

Kunnskap

Studenten

• har kunnskap om visuell kommunikasjon, grafikk, og analog og digital bildebehandling.
  • har kunnskap om materialene stein, skinn, papir og glass som flater til formidling av informasjon, fra helleristninger til digitale skjermer.
  • har kunnskap om materialet tre, samt bruk av og sliping/bryning av kvasse eggverktøy som kniv, øks, bandkniv og uthulingsjern.

Ferdigheter

Studenten

• har ferdigheter i arbeid med analog og digital grafikk, bruk av tegneprogram, digital utskrift og vinylkutting
  • har ferdigheter i å hogge, risse, skjære og fuse semiotiske budskap med ulike formspråk på ulike materialflater.
  • har ferdigheter i teknikker til å forme i tre, bruk av manuelle og digitale verktøy og maskinelt utstyr.

Generell kompetanse

Studenten

• har kompetanse i enkel digital programvare.
  • har kompetanse i å se digitale skjermflater i kulturhistorisk perspektiv
  • har kompetanse i HMS på verkstedene.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Webkamera og hodetelefoner inngår som del av standard tilbehør. Studenten må selv dekke kostnader til dette.