
CG Art and Animation
Bachelorstudiet i CG Art og animasjon forbereder studenter på en karriere innen kreativ bransje.
Om studiet
Dette studieprogrammet foregår på engelsk. Se mer informasjon på de engelske nettsidene.
CG Art and Animation er et velbalansert studieprogram som forbereder studentene på en karriere i de kreative næringene. Studentene drar nytte av et læringsmiljø som er designet for å etterligne profesjonell praksis gjennom samarbeidende, tverrfaglige prosjekter som setter studentenes ferdigheter på prøve i en produksjonskontekst. Studiet har en praktisk tilnærming til teoretiske begreper slik at studentene utvikler sine kreative og tekniske ferdigheter ved siden av problemløsning og kritisk tenkning. Vi jobber med industristandardverktøy i anlegg utstyrt med de nyeste teknologiene for digital kunst, animasjon, filmskaping, spillutvikling og interaktive medier. Programmet er designet for å pleie kreative talenter og trene tekniske ferdigheter, slik at nyutdannede er utstyrt med et verktøysett for å starte en karriere i en utrolig spennende sektor.
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
I tillegg kreves det innlevering av portefølje for opptak. Information om portefølje finnes her: Nord University - Applicants to Media Technology Studies
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse
En uteksaminert fra CG Art & Animation-programmet forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
- Kan beskrive prosessen med å produsere digitalt kunstnerisk innhold innen underholdningsindustrien.
- Kan relatere datagenerert (CG) kunst og animasjon til andre kulturelle og kreative næringer som bidrar til den globale kreative økonomien.
- Kan vise til digitaliseringsstrategier og teknologiens og innovasjonens rolle i disse.
- Kan begrunne bruk av metoder, prosesser og verktøy som brukes i produksjon av datagenerert (CG) kunst og animasjon.
- Kan analysere en datagenerert (CG) kunst- og animasjonsarbeidsflyt, identifisere potensielle problemer og foreslå hvordan de kan overvinnes.
- Kan referere til state-of-the-art forsknings- og utviklingsarbeid innen faget datagenerert (CG) kunst og animasjon.
- Kan arbeide selvstendig med å utvikle egen kunnskap om viktige temaer knyttet til datagenerert (CG) kunst og animasjon.
- Kan artikulere historie, tradisjoner og særegne kunstneriske stiler innen animasjon.
- Kan artikulere konteksten til datagenerert kunst og animasjon i samfunnet.
Ferdigheter
- Kan finne og vurdere informasjon, bruke den som grunnlag for begrunnelse og argumentasjon.
- Kan anvende teoretisk kunnskap på praktiske problemstillinger.
- Kan bruke resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid til å ta forsvarlige valg.
- Kan demonstrere bruk av relevante digitale verktøy og teknikker knyttet til datagenerert (CG) kunst og animasjon.
- Kan bruke datagenerert (CG) kunst og animasjon som en form for visuell kommunikasjon.
- Kan reflektere over resultater og erfaringer, og planlegge for egen faglig utvikling.
- Kan innlemme bærekraft i en designmetodikk
- Kan samarbeide effektivt om en gruppeproduksjon.
- Kan planlegge og administrere oppgaver for å oppnå gründermål gjennom kreativitet og innovasjon.
Generell kompetanse
- Kan identifisere og reflektere over relevante akademiske og profesjonsetiske problemstillinger innen datagenerert (CG) kunst og animasjon.
- Kan planlegge og gjennomføre oppgaver og prosjekter over tid, alene og som en del av en gruppe, bærekraftig og i tråd med etiske krav og prinsipper.
- Kan presentere teorier, problemstillinger og løsninger gjennom relevante kommunikasjonsformer.
- Kan utveksle kunnskap og erfaringer med fagfeller fra beslektede fagområder og dermed bidra til utvikling av god praksis.
- Kan bidra i ulike oppdrag og prosjekter, og anvende kunnskap og ferdigheter på bærekraftige og innovative måter.
- Viser et internasjonalt perspektiv på faget og kan beskrive det globale påvirkningspotensialet til den kreative økonomien.
