Fra gamle studieprogramside e-helse
Kortere studier

E-helse – med teknologivurdering, velferdsteknologi og digital avstandsoppfølging

Nett

Studie for deg som ønsker avansert kunnskap om e-helse for å bidra til digital innovasjon og fagutvikling i offentlig eller privat helse- og omsorgstjeneste.

Om studiet

Denne e-helseutdanningen skal gi kandidaten inngående kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen tema som er relevante ved implementering og bruk av e-helseløsninger både på individ- og organisasjonsnivå. Kandidaten skal etter endt utdanning ha kompetanse i kritisk vurdering av e-helseløsninger prosjektarbeid for implementering og innovasjonskompetanse for nye digitale løsninger i sektoren.

Hvordan foregår undervisningen

Studiet er heldigitalt med avtalte felles digitale samlingsdager i semesteret. Det legges opp til prosessorienterte didaktiske metoder: digitale læringsstier med utlagte forelesninger og refleksjoner mellom samlingene. Det legges vekt på studentaktive læringsformer med gruppearbeid og fremlegg av oppgaver. Samlingsdagene foregår via universitetets digitale læringsplattform med både felles aktiviteter og gruppediskusjoner.

Samlinger og eksamener for videreutdanning i E-helse - med teknologivurdering, velferdsteknologi og digital avstandsoppfølging - høst 2024 og vår 2025, kull h24.

Høst 2024:

• HEL5013 Rammebetingelser for e-helse, innføring og bruk av digitale løsninger i helsesektoren

• Emnet har digital undervisning. Hver samling består av en dag undervisning (tirsdag) og en dag gruppearbeid (torsdag) med lærerkrefter tilgjengelig.
    • Uke 39: 24.9 + 26.9
    • Uke 42: 15.10 + 17.10
    • Uke 45: 5.11 + 7.11
    • Uke 48: 26.11 + 28.11
    • Innlevering oppgave: 5.12

Våren 2025

Samlingsplanen for våren 2025 vil foreligge i løpet av april

• HEL5014 Utvikling og implementering av digitale løsninger på individ- og organisasjonsnivå

Bachelorgrad eller tilsvarende grad av minst 180 sp innen helse- og sosialfag (sykepleie, paramedisin, vernepleie, ergoterapi, farmasi, fysioterapi, bioingeniør, ernæringsfysiologi, radiografi, sosialt arbeid eller barnevern).

Søkere med annen bachelorgrad eller tilsvarende grad må ha ett års relevant yrkeserfaring. Relevant yrkeserfaring er arbeid innenfor helse- eller sosialsektoren. Arbeidserfaringen må være fra de siste 10 år, etter gjennomført bachelorgrad med et omfang tilsvarende ett år i 100% stilling. Dette må dokumenteres i attest fra arbeidsgiver.

Studieprogrammet er lagt på mastergradsnivå og inngår som en fordypning ved master i helsevitenskap. Det kan søkes innpasset som del av grad innen aktuelle fagområder ved andre universiteter.

Kunnskap:

Kandidaten:

• Har avansert kunnskap om relevante rammebetingelser: jus, etikk og organisatoriske forhold og utfordringer innen e-helse
  • Har inngående kunnskap innen teknologiforståelse og relasjonen mellom digitale løsninger og ulike brukere.
  • Kan analysere faglige problemstillinger relatert til vurdering av e-helseprosjekter
  • Kan anvende kunnskap innen dokumentasjonssystemer og digitale samhandlingsløsninger, velferdsteknologi og digital avstandsoppfølging

Ferdighet:

Kandidaten:

• Kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innen teknologivurdering og innovasjon i e-helseløsninger
  • Kan bruke relevante metoder fra forskning og utviklingsarbeid i samarbeid med systembrukere, samarbeidspartnere og interessenter i selvstendig arbeid

Generell kompetanse:

Kandidaten:

• Kan analysere og kommunisere kunnskap om digitale bærekraftsmål, og E-helsepolitiske føringer lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • Behersker fagområdets uttrykksformer i formidling av kunnskap om innovasjon og gevinstrealisering relatert til E-helseløsninger, aktører og rammeverk i sektoren
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med lyd- og video, samt stabil internett-tilgang.