Emnebeskrivelse for 2024/25
Bacheloroppgave
ABLU2003
Emnebeskrivelse for 2024/25

Bacheloroppgave

ABLU2003
Bacheloroppgaven er et obligatorisk emne på 4. år i studieprogrammet arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning med samisk profil, og er utdanningens avsluttende emne. Bacheloroppgaven skal være profesjonsrettet med tematisk forankring i kunnskapsområdene eller i fordypningen.

Emnet er en obligatorisk del av barnehagelærerutdanningen og omfatter innsikt, kunnskaper og ferdigheter som skal bidra til at studenten blir bevisst sitt ansvar som kunnskapsperson i profesjonsutøvelsen, og hvilken rolle FoU-virksomhet spiller for utvikling av barnehagefeltet.

Innholdet i oppgaven skal være profesjonsrettet, og knyttet til barnehagen som pedagogisk institusjon og barnehagelærerens profesjonsutøvelse. Studenten skal gjennom arbeid med bacheloroppgaven planlegge og gjennomføre en selvstendig undersøkelse med selvvalgt problemstilling.

Oppgaven skal gi innsikt i ulike vitenskapsteoretiske perspektiver og det særegne ved urfolksforskning, og praktisk øvelse i relevant vitenskapelig arbeid i tråd med vitenskapelige, forskningsmetodiske og forskningsetiske krav. Oppgaven skal forankres i profesjonsfaget pedagogikk, og bygge på kunnskap fra ett eller flere kunnskapsområder, og/eller fordypningen.

Faglig innhold:

  • Barnehagehageforskning og FoU virksomhet
  • FoU og barnehagelæreren som kunnskapsutvikler
  • Vitenskapsteori, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Forskningsdesign - planlegging og gjennomføring av FOU- arbeid/ bacheloroppgaven
  • Datainnsamling og analyse av datamateriale
  • Kvalitet i FoU-arbeid
  • Rapportskriving og formidling

Krav om gjennomført og bestått tre første studieårene på studieprogrammet arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning for å starte på bacheloremnet.

Bestått praksisemnene 3. studieår

Krav om gjennomført og bestått tre første studieårene på studieprogrammet arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning for å starte på bacheloremnet.

Bestått praksisemnene 3. studieår

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om og forståelse for betydningen av FoU-virksomhet for utvikling av egen profesjonsidentitet som kunnskapsperson og for barnehagefeltet generelt
  • har kunnskap om betydningen av forskning om samiske barnehager og urfolk, i samfunns- og individperspektiv.
  • har grunnleggende kunnskap om sentral vitenskapsteori, forskningsmetoder og forskningsetikk med relevans for studier av profesjonell virksomhet i og omkring barnehage
  • har kunnskap om prosesser knyttet til innsamling og analyse av datamateriale
  • har inngående kunnskap om og innsikt i bacheloroppgavens tema
  • har oppdatert kunnskap om samisk, norsk og internasjonal forskning innenfor barnehageområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan oppdatere seg faglig gjennom relevant teori og nyere forskning om barnehagen og urfolk
  • kan kritisk reflektere og vurdere teoretisk og empirisk kunnskap som grunnlag for profesjonell yrkesutøvelse i barnehagen
  • kan drøfte og analysere en barnehagefaglig problemstilling
  • kan identifisere, planlegge og gjennomføre et selvstendig arbeid over tid i tråd med vitenskapelige, metodiske og forskningsetiske krav
  • kan formidle kunnskap på en faglig, akademisk og etisk forsvarlig måte både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vise kunnskap om og innsikt i praktiske, faglige og pedagogiske utfordringer i samiske og norske barnehagers virksomhet
  • kan vise et faglig engasjement i aktuelle og relevante problemstillinger om barnehagen og barnehagelærerprofesjonen, som også er relevante for samiske barnehager
  • kan bruke ny kunnskap til å utvikle seg selv som kunnskapsutvikler, profesjonen og barnehagen.
  • kan ta et profesjonelt ansvar for å anvende og formidle vitenskapelig kunnskap som grunnlag for utvikling av barnehagen
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning.Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, seminararbeid, studentframlegg, veiledning, og individuelt selvstendig arbeid. Kurs i litteratursøk og EndNote vil inngå.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Det inngår ikke praksis i emnet

Sammensatt vurdering -alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltagelse (OD), krav om 80% tilstedeværelse ved undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
  • Obligatorisk veiledning (OD), minimum 2 obligatoriske veiledninger med veileder. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få gå opp til eksamen.
  • Arbeidskrav 1 (AK), skriftlig individuell innlevering av aktuelt tema, en foreløpig/tentativ problemstilling og tidsplan. Til sammen 1-2 sider. Et første utkast av arbeidskravet leveres inn for underveisvurdering, og bearbeides eventuelt videre før endelig levering. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få gå opp til eksamen (levere bacheloroppgaven).
  • Arbeidskrav 2 (AK), individuelt fremlegg av foreløpig prosjektbeskrivelse på veiledningsseminar. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få gå opp til eksamen (levere bacheloroppgaven).
  • Arbeidskrav 3 (AK), prosjektbeskrivelse (3-5 sider). Et første utkast av arbeidskravet leveres inn for underveisvurdering, og bearbeides eventuelt videre før endelig levering. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, settes som vilkår for å få gå opp til eksamen (levere bacheloroppgaven).
  • Oppgave (OP/O), individuell bacheloroppgave, vurderes etter nærmere bestemte kriterier jfr. Retningslinjer for bacheloroppgaven ved barnehagelærerutdanningen. Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 100/100.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.