Helse hos akvatiske oppdrettsorganismer
Temaer som emnet vil belyse:
Immunologiske responser hos fisk og hvordan sykdomsorganismer bekjempes av verten.
Betydning av stress og fiskevelferd i oppdrett.
De mest utbredte bakterielle, virale og parasittiske sykdommer hos laksefisk.
Behandling, kontroll and forebygging av sykdom - vaksiner, profylakse og terapi
Metoder for deteksjon av patogen og diagnostikk.
Kunnskap
Studenten skal ha:
- Kunnskap om forsvarmekanismer hos fisk, inkludert vert-patogen-interaksjoner.
- Kunnskap om fiskevelferd, stressrespons og hvordan stress hos oppdrettsfisk påvirker helsen.
- En generell forståelse av de store smittsomme sykdommer av oppdrettede akvatiske dyr, spesielt de som påvirker oppdrett av laksefisk.
- Innblikk i hvordan en kan forebygge og redusere risiko for sykdomsproblemer i oppdrett av fisk, med utgangspunkt i oppdrett av laksefisk.
Ferdigheter
Studenten skal kunne:
- forstå grunnleggende stressrespons hos fisk og betydning for helse og velferd.
- ha lært om funksjonene til de ulike komponentene i immunsystemet.
- skille klasser av patogener og vurdere både fysiologiske og patologiske forandringer assosiert med sykdommer.
- Studentenvil ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om viktigheten av å kontrollere og forebygge sykdommer for å sikre bærekraftig havbruk.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- Studenten skal kunne bruke sin kompetanse på ulike områder, både innen vitenskap og i praktisk akvakultur.
- Studentene vil lære å ta i bruk etablerte og nye tiltak for å forebygge sykdommer og opprettholde oppdrettsfiskens helse.
Blokkbasert undervisning torsdager og fredager, tidspunkt kunngjøres senere.
På bakgrunn av Covid-19 epidemien blir en rekke vurderinger og eksamener ved Nord universitet endret.
Endringer gjøres ih.h.t Midlertidig forskrift om tillegg til forskrift. 310.12019 nr 63 om studier og eksamener ved Nord universitet- Ekstraordinære tiltak som følge av koronaepidemien jmf § 2, Vurderingsformer ledd 1-3
For å imøtekomme dette, endres vurderingsform våren 2020 fra skoleeksamen til hjemmeeksamen for dette emnet.
Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.