Emnebeskrivelse for 2024/25
Bærekraftig akvakulturernæring
AK320F
Emnebeskrivelse for 2024/25

Bærekraftig akvakulturernæring

AK320F
Fra våren 2024 vil dette kurset bli undervist i samarbeid mellom National Research Institute for Agriculture, Food and the Environment (INRAE) i Frankrike og FBA ved Nord universitet.

• Betydningen av fôr og ernæring for bærekraftig utvikling av havbruksnæringen.

• Metoder for å studere fôr- og ernæringsbehov.

• Fordøyelsesfysiologi, metabolisme av næringsstoffer og omsetning av energi

• Ulike grupper av næringsstoff funksjon og behov for individuelle næringsstoffer.

• Ernæring i forhold til helse.

• Alternative fôringredienser, fordøyelighet og tilgjengelighet.

• Akvatisk fôr - formulering og teknologi.

• En oversikt over ernæring og fôr for ulike livsstadier.

• Sammenlignende ernæring og fôring

• Ny kunnskap og fremgang innen akvakultur ernæring og helse.

For studenter tatt opp på Master i biovitenskap eller Nordisk master i bærekraftig produksjon og utnyttelse av marine bioressurser.

Knowledge

The student must have:

  • Gain a general understanding of the importance of feed and feeding for sustainable development in the aquaculture industry
  • Overview of digestive physiology and energy metabolism, need for macro and micronutrients for fish, nutritional needs for fish larvae
  • Gain insight into the importance of nutrients, feed and additives to ensure good growth and health in farmed fish
  • Gain knowledge about feed raw materials, feed technology, feed formulations and feed quality
  • Gain knowledge about development trends in the feed industry and the need for research in nutrition and health in aquaculture species (functional feed and alternative ingredients)

Skills:

  • From an academic point of view, students will gain knowledge about various aspects of fish nutrition, including the design of nutrition experiments, as well as the optimization and production of experimental diets
  • Seen from an industry perspective, students are expected to be familiar with different types of feed, production technology and feeding in practice
  • From an environmental perspective, students are expected to be able to assess various alternative sustainable feed resources

General competence:

  • The student must be able to use the knowledge acquired through this subject, either to carry out further studies in aquaculture nutrition, work in the feed industry, or applied knowledge in connection with the production of fish. Understand the importance of nutrition for production costs in aquaculture.
  • Be able to discuss professional discussions related to feed and feeding in the farming industry
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Valgemne:

Master biovitenskap

Nordisk master i bærekraftig produksjon og utnyttelse av marine bioressurser

Ansikt-til-ansikt-undervisning, online læring og innspilte forelesninger.

Samlingsbasert undervisning. Tre samlinger med cirka 15 timers undervisning over fire dager hver gang.

Selvstudier mellom samlingene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Obligatorisk deltakelse - for lab, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Arbeidskrav - rapport, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
  • Skriftlig skoleeksamen, 4 timer, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.