Biologisk mangfold II - Vertebrater
Emnet omhandler zoologien til avanserte virlvelløse dyr og virveldyr. Kurset tar en sammenlignende tilnærming til studiet av disse gruppene av dyr, og strukturen og funksjonen til deres organsystemer.
Kurset gjennomgår og beskriver de viktigste virveldyrgruppene; fisk, amfibier, krypdyr, fugler og pattedyr, med vekt på deres form og funksjon, evolusjon, tilpasninger og mangfold.
Emnet inkluderer også evolusjon og komparativ fysiologi av respiratoriske, sirkulasjons- og osmoregulatoriske systemer; termoregulering og sanseorganer; koevolusjon av verter og parasitter/patogener.
Forelesningene suppleres med praktiske øvelser designet for å lære en rekke ferdigheter som inkluderer mikroskopi, analyse og tolkning av data, disseksjon (av en fisk) og gruppeprosjektarbeid som inkluderer rapportskriving og presentasjonsevner.
Kunnskap Studenten:
- har bred kunnskap om evolusjon og statusen til mangfoldet av avanserte virvelløse dyr og virveldyr
- har kunnskap om fylogeni, systematikk og karakteristisk egenskaper av det viktigste organismegruppene
- kjenner forskjellige teorier og metoder i forskning om fylogeni og systematikk
- kan oppdatere sin kunnskap i biologi av avanserte virvelløse dyr og virveldyr
Ferdigheter Studenten:
- kan anvende faglige kunnskaper og vitenskapelige resultater i studier av biodiversitet og biologisk forskning
- kan vurdere og henvise til akademisk ressurser og framstille dette med hjelp av relevante faglig verktøy og uttrykksformer
- kan reflektere over problemstillinger i biologi av avanserte virvelløse dyr og virveldyr og treffe begrunnede valg
- skal utvikle ferdigheter til observasjon, tolkning og registrering av biologisk materiale
- kan dissekere et virveldyr og identifisere de indre organene og definere hvordan disse endres med evolusjonær kompleksitet
Generell kompetanse Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver alene over semesteret og kan formidle problemstillinger muntlig og skriftlig
- kan diskutere og utveksle kunnskap og synspunkter med andre med bakgrunn i biologi
Sammensatt vurdering: karakterregel Bokstavkarakterer
- Oppgave 1 OP), teller 10/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .A-F
- Oppgave 2 (OP), teller 10/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .A_F
- Skriftlig skoleeksamen (SK), 4 timer, teller 80/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer A-F .
Blyant, penn, linjal og tospråklige ordbøker.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.