Emnebeskrivelse for 2024/25
Samfunn, religion, livssyn og etikk
BLU1002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Samfunn, religion, livssyn og etikk

BLU1002
Kunnskapsområdet Samfunn, religion, livssyn og etikk er et obligatorisk tverrfaglig emne med integrert praksis, første år i studieprogrammet Bachelor barnehagelærerutdanning.

Samfunn, religion, livssyn og etikk (SRLE) er et tverrfaglig emne basert på fagene RLE, samfunnsfag, pedagogikk og norsk. SRLE skal gi kunnskap om barnehagelærerrollen og barnehagens verdigrunnlag. Barnehagens verdigrunnlag skal legges til grunn for alt arbeid i barnehagen og dette temaet utgjør en sentral del av SRLE.

Videre skal SRLE gi innsikt i hvordan man kan omsette verdigrunnlaget til praksis i et samfunn preget av mangfold. Kjennskap til mangfold i samfunnet, inkludert kunnskap om samisk kultur, historie og hverdagsliv tillegges også vekt. Respekt og inkludering på tvers av kulturgrenser ligger til grunn for hele kunnskapsområdet.

Undervisningen skal være forskningsbasert og profesjonsrettet. Praksis inngår som en integrert del av kunnskapsområdet.

Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:

  • barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandat
  • barnehagens plass i samfunnet
  • profesjonsetikk
  • språkmangfold
  • kulturmangfold
  • mangfold i religioner og livssyn
  • foreldresamarbeid
Emnet er forbeholdt studenter på bachelor barnehagelærerutdanning.

Kunnskap:

Studenten har:

  • kunnskap om barnehagens verdigrunnlag og hva dette innebærer i et flerkulturelt samfunn
  • kunnskap om samisk kultur og historie, urfolks og nasjonale minoriteters rettigheter
  • kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og framtidig perspektiv
  • kunnskap om kristendom, andre religioner og livssyn representert i det norske samfunnet
  • kunnskap om mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet
  • kunnskap om litteratur for barn og fortellertradisjoner i samiske og andre flerkulturelle perspektiv, samt barns flerspråklighet
  • kunnskap om etisk grunnlagstenkning og profesjonsetikk
  • kunnskap om barns rettigheter og lovverk som regulerer arbeidet i barnehagen

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • praktisere, begrunne og formidle innholdet i barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag, samt handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • reflektere over barns ulike behov og legge til rette for et inkluderende fellesskap som tar hensyn til individers ulike forutsetninger
  • formidle fortellinger fra ulike kulturer og tradisjoner, inkludert samiske tradisjoner
  • legge til rette for språklig utforskning og utvikling i et inkluderende og variert læringsmiljø
  • se barns undring og samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål, samt i samarbeid med hjemmene tilrettelegge for markering av høytider og merkedager i barnehagen
  • anvende prinsipper for bærekraftig utvikling i arbeidet i barnehagen
  • legge til rette for leik som fremmer barns medvirkning og demokratiske danningsprosesser

Generell kompetanse:

Studenten:

  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter, være bevisst asymmetriske maktforhold i arbeidet
  • kan identifisere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere kritisk over disse og begrunne sine handlingsvalg
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne lede tverrfaglig arbeid i barnehagen
  • viser evne til samarbeid med barn og barns foresatte
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Forelesninger, undervisning og læringsaktiviteter i klasserom, utendørs og i lokalmiljøet. Individuelt selvstendig arbeid, gruppe-/seminararbeid, prosessarbeid, ekskursjoner og praktisk arbeid.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering (SV) - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet:

  • Obligatorisk deltagelse (OD), krav om 80% tilstedeværelse ved undervisning og timeplanfestet aktivitet. Vurderes til godkjent/ikke godkjent
  • Arbeidskrav (AK) 1: Studieteknikk. Skriftlig individuelt arbeid. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav (AK) 2: Første utkast til eksamensoppgave (OP/O). Skriftlig individuelt arbeid. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav (AK) 3: Muntlig presentasjon i gruppe. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Skriftlig skoleeksamen (SK/S), 6 timer. Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 40/100.
  • Oppgave (OP/O), Gradert vurderingsskala A-F. Vektes 60/100.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.

Tillatte hjelpemidler skriftlig eksamen er Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Lov om barnehager. Tospråklig ordbok. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat