Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid
Kunnskapsområdet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU) er et tverrfaglig emne basert på fagene pedagogikk, samfunnsfag og RLE.
Kunnskapsområdet bygger på den helhetlige kompetansen studenten har opparbeidet seg gjennom de fem andre kunnskapsområdene og fordypningen, og skal være forskningsbasert og profesjonsrettet. Dette innebærer også samarbeid om relevante tema i emnet med eksterne samarbeidspartnere og i ulike partnerskap
Hovedfokuset er ledelse og utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon, samt samarbeid med barn, medarbeidere, foresatte og eksterne instanser til barns beste. Det sentrale i kunnskapsområdet er ledelse av læringsprosesser, veiledning og bruk av ulike metoder og verktøy som egner seg for å planlegge og lede utviklingsarbeid. Lover, styringsdokumenter og politiske prosesser som styrer og påvirker barnehagens samfunnsmandat er også sentralt.
Dette innebærer kunnskap om hvordan pedagogisk ledelse, lederhandlinger og egen lederrolle kan bidra til å fremme barns lek og styrke barnehagen som lærings- og utviklingsarena. Kunnskapsområdet skal bidra til kompetanse i å reflektere over hvordan profesjonsetiske spørsmål, maktforhold og barnehagens organisatoriske forhold påvirker ledelsesprosesser og hvordan barnehagen skal jobbe i ulike partnerskap.
Praksis er en integrert del av emnet.
Bestått 60 studiepoeng på studieprogrammet barnehagelærerutdanning, deltid.
Bestått praksis emnene 2. studieår
Bestått 60 studiepoeng på studieprogrammet barnehagelærerutdanning, deltid.
Bestått praksis emnene 2. studieår
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om ulike ledelses- og organisasjonsteorier
- har kunnskap om lover, styringsdokumenter og internasjonale konvensjoner med relevans for barnehagen
- har kunnskap om hvordan politiske prosesser kan påvirke barnehagens virksomhet og mandat
- har kunnskap om relevant forskning, metoder og verktøy som grunnlag for ledelse, læring og utviklingsarbeid
- har kunnskap om personalledelse, profesjonsetikk og maktforhold innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- har kunnskap om hvordan egen ledelse påvirker samarbeidsprosesser mellom barn, foresatte, medarbeidere, eksterne instanser og ulike partnerskap
Ferdigheter
Studenten
- Kan analysere, bruke og kritisk reflektere over lovverk og styringsdokumenter som grunnlag for begrunnelser og beslutninger innenfor et mangfoldig barnehagemiljø
- Kan identifisere og reflektere over etiske dilemma og foreta valg som ivaretar barns beste
- Kan lede, planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et avgrenset utviklingsarbeid i barnehagen selvstendig og i samarbeid med andre
- Kan motivere til, veilede i og kritisk reflektere over lek og utviklings- og læringsprosesser i barnehagen
- Kan samarbeide med medarbeidere, foresatte, eksterne instanser og i partnerskap til barns beste
Generell kompetanse
Studenten
- Har innsikt i og kan anvende forskningsbasert kunnskap og profesjonsetikk i utvikling av egen lederrolle
- Kan lede pedagogisk arbeid og ta beslutninger som fører til utvikling av barnehagen som lærende organisasjon
- Kan vurdere hvordan strukturelle og kulturelle forhold i og utenfor organisasjonen legger rammer for ledelse og utviklingsarbeid
- Utøver etisk bevissthet og foretar valg til barnets beste i forbindelse med ledelse og i samarbeid med barn, foresatte, medarbeidere og eksterne instanser
- Utøver godt pedagogisk skjønn og relasjonskompetanse i alle ledelses og samarbeidsprosesser i barnehagen og i partnerskap
Sammensatt vurdering (SV): alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.
- Obligatorisk deltagelse (OD):Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Det er krav om 80% tilstedeværelse.Teller 0/100 av karakteren.
- Muntlig( MU): individuell eksamen.Presentasjon av prosessarbeid ut fra oppgitte tema. Varighet på muntlig eksamen er ca 30 minutter.Karakter A-F der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.
Pensum, faglitteratur og styringsdokumenter.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annBLUet er opplyst for den enkelte eksamen.