Emnebeskrivelse for 2024/25
Fordypning i kreativt og skapende arbeid
BLU2007
Emnebeskrivelse for 2024/25

Fordypning i kreativt og skapende arbeid

BLU2007
Kunnskapsområdet består av fagene musikk, kunst og håndverk, drama, norsk litteratur og pedagogikk.
Emnet tar utgangspunkt i tverrfaglig prosjektbasert arbeid med og for barn. En egenskapt fortelling vil gå som en rød tråd gjennom alle fag i emnet. Ferdigheter og utvikling av egen kreativitet innenfor de enkelte fagene vektlegges, samt evne til å bruke disse til improvisasjon i aktiviteter av, med og for barn. Det blir lagt opp til prosessortentert arbeid til hver samling hvor det er fokus på lek, undring, fantasi, skaperglede, mangfold samt evne til å kunne reflektere kritisk over egen rolle.

For studenter som skal ta emnet som fordypning i barnehagelærerutdanningen:

  • Heltidsstudenter: Bestått 60 studiepoeng etter to år i studieprogrammet, barnehagelærerutdanning. Bestått praksisemnene 2.studieår.
  • Deltidsstudenter: Bestått 60 studiepoeng etter tre år i studieprogrammet. Bestått praksisemnene 3. studieår.

For studenter som skal ta emnet som fordypning i barnehagelærerutdanningen:

  • Heltidsstudenter: Bestått 60 studiepoeng etter to år i studieprogrammet, barnehagelærerutdanning. Bestått praksisemnene 2.studieår.
  • Deltidsstudenter: Bestått 60 studiepoeng etter tre år i studieprogrammet. Bestått praksisemnene 3. studieår.

For studenter som skal ta emnet som videreutdanning: Barnehagelærerutdanning; eller annen tilsvarende pedagogisk utdanning som gir bachelor- kompetanse

Kunnskap:

Studenten

  • Har god kunnskap om hvordan kunstfagene bidrar til barns lek, estetiske opplevelser, uttrykksformer, læring og danning.
  • Har god kunnskap om prosjektbasert arbeid med barn
  • Har kunnskap om barnekultur, samiske kunst-, og kulturtradisjoner, kulturelt mangfold og kulturarv.
  • Kan lede kunstpedagogiske prosesser sammen med og for barn og medarbeidere.

Ferdigheter:

Studenten

  • Kan skape inne- og uterom som inviterer barn til estetiske opplevelser, undring, fordypning, utforsking, skaperglede og lek.
  • Har videreutviklet sine ferdigheter i bruk av materialer, redskaper og teknikker i eget skapende arbeid, og kan utforske disse sammen med barn i planlagte og spontane situasjoner.
  • Kan bruke sin faglighet til improvisasjon i møte med barn.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan være medskaper, deltaker og rollemodell i barns skapende virksomhet.
  • Ser barn som kompetente deltakere på samfunnets kulturarena og sikrer barns ytringer og demokratiske rettigheter ved å fremme deres estetiske språkformer.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer egen ukulele samt kr 600,- i materialkostnader knyttet til læremidler i emnet.
Valgfritt fordypningsemne

Studiet er samlingsbasert og det legges opp til obligatorisk arbeid mellom samlingene

Arbeid i kreative prosesser

Forelesninger

Skriving av refleksjonstekster

Utarbeiding av refleksjonsnotat i Book Creator

Veiledning og selvstudium

Praktisk arbeid med barnegrupper

Praktiske øvelser individuelt og i grupper

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Dette gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering,alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse: Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om 80 % deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav - praktisk arbeid med barn 5. samling. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent, Teller 0/100 av karakteren.
  • Mappe, Individuell mappe som inneholder 5 del elementer: Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt en samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-F, Beste A, Ikke bestått F.
  1. Skriftlig arbeid i norsk. Book Creator: «Min fortelling»
  2. Praktisk arbeid i drama. Digital innlevering i form av video.
  3. Praktisk arbeid i musikk. Digital innlevering i form av video.
  4. Kunst og håndverk: Arbeid med praktisk estetiske arbeidsprosesser
  5. Skriftlig arbeid i pedagogikk. «Det pedagogiske rommet»

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.