Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Mangfold og mestring
BLU2008
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Mangfold og mestring

BLU2008
I fordypningsemnet skal studenten videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse og vise seg som en kommende profesjonell pedagog med kunnskap og handlingskompetanse om mangfold og mestring i bred forstand.

Emnet Mangfold og Mestring er et fordypningsemne som bygger videre på kunnskapsområdet ‘Samfunn, religion, livssyn og etikk. I fordypningen skal studenten videreutvikle sine kunnskaper, ferdigheter, og generelle kompetanse i forhold til mangfold i en bred forstand. Dette innebære områder som språk, kultur, kjønn, funksjonsmangfold og adferd generelt og områder som urfolksperspektiv, nasjonale minoriteter, religion og livssyn, flerkulturell forståelse, og likestilling og fellesskap, mer spesifikt.

Det blir lagt vekt på å videreutvikle studentenes forståelse og handlingskompetanse for hvordan barnehagelæreren og barnehagen som institusjon kan mestre de utfordringer og muligheter mangfoldet i barnegruppen gir. I studiet inngår en valgfri ekstern samling på en uke og en lokal ekskursjon på en dag.

Bestått 60 studiepoeng etter to år i studieprogrammet, barnehagelærerutdanning. Bestått praksis emnene 2.studieår.
Bestått 60 studiepoeng etter to år i studieprogrammet, barnehagelærerutdanning. Bestått praksis emnene 2.studieår.

I samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket har studenten følgende læringsutbytte etter fullført emne.

Kunnskaper

Studenten har

  • kunnskap og forståelse for hvordan kultur og verdisyn i et samfunn preget av mangfold kan skape både muligheter og utfordringer i barnehagen.
  • kunnskap og forståelse for etiske utfordringer i den flerkulturelle barnehagen.
  • utvidet kunnskap om utvikling av religiøs og livssynsmessig identitet individuelt og kollektivt og hvordan det påvirker arbeidet i barnehagen.
  • utvidet kunnskap om urfolksperspektiver og hvordan dette forholder seg til det flerkulturelle fagfeltet historisk og i dag.
  • kunnskap om flerspråklighet og hvordan litteratur kan bidra i språkutvikling og utvikling av flerkulturell forståelse for barn og voksne.
  • innsikt i hvordan å lede en barnehage i arbeidet med likestilling, inkludering og felleskap og til å utvikle et ressursorientert perspektiv på mangfold.

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende sin faglige kunnskap i arbeidet med å skape en atmosfære av respekt, toleranse og likeverd i en barnegruppe og i samarbeidet med foreldrene.
  • lede en barnehage i arbeidet med likestilling og inkludering.
  • iverksette tiltak gjennom ulike typer språk-, litteratur- og dramaarbeid som styrker flerspråklige barns lek, læring og danning.
  • skape et stimulerende miljø der funksjonsmangfold, religiøs og kulturell mangfold brukes som en ressurs.
  • treffe begrunnede valg med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap innenfor emnets disiplinfag, og anvende kunnskapen i det daglige pedagogiske arbeidet sammen med barn og personale.
  • lede og utvikle ei personalgruppe til å bli kompetente medarbeidere i møte med mangfoldet i barnehagen.
  • kan identifisere verdikonflikter og gjøre verdiprioriteringer som fremmer et resursorientert bruk av kulturell mangfold.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • etisk og kritisk kunne reflektere over problemstillinger knyttet til mangfold i det daglige arbeidet i barnehagen.
  • bruke sin teoretisk kunnskap og sine praktiske ferdigheter om mestring og mangfold i barnehagen, for å sikre at alle barn og forutsatte blir møtt med respekt uansett bakgrunn.
  • benytte sin faglige kunnskap kritisk, kreativ og reflekterende til flerkulturelle pedagogiske virksomheter som ivaretar mangfoldet i barnehagen.
Kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur.
Valgbar teorifordypning , 30stp i BLU
I dette samlingsbaserte emnet over ett semester, inngår forelesninger, faglige studentbidrag med og uten barn, ekskursjoner, samlings- og temabasert organisering i et heltids studie. I studiet legges det vekt på studentdeltagelse, også i mappeeksamener på samlingene, organisert som møter med barn og i seminar.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtvei-evaulering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.
Praksis er integrert i alle kunnskapsområder i barnehagelærerutdanningen. Nærmere informasjon om praksisperiodenes innhold framgår av emneplan for praksis. Praksisperioden må være bestått for å gå videre til neste praksisperiode. I særskilte tilfeller kan faggruppeleder bestemme avvik fra denne regelen.

Sammensatt vurdering-alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse - Obligatorisk deltakelse på undervisning vurderes til godkjent/ ikke godkjent, Det er krav om minimum 80% oppmøte på undervisning og seminar. Teller 0/100 av karakteren.
  • Arbeidskrav - praktisk visning med barn i gruppe, ledelse av faglig diskusjon og rapport, teller 0/100 av karakteren Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Bestått arbeidskrav er en forutsetning for å bestå emnet.
  • Mappe - 3 skriftlige individuelt arbeid.Mappen teller 100/100 av karakteren.Karakterregel A-E, Beste A, ikke bestått F.

Hovedregelen er at det gis maksimalt to innleveringsforsøk på skriftlig arbeidskrav.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om fusk og plagiat: https://www.nord.no/student/eksamen/fusk-og-plagiat