Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen
Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?
Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen vil gi studenten avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning.
Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.
Emnet 'Pedagogisk ledelse og veiledning i barnehagen' har fokus på barnehagelæreren som pedagogisk leder og veileder. Sentrale temaer i emnet er lederrollen, ledelsesstrategier, kommunikasjon og veiledning. Formålet med emnet er at studentene skal få en inngående forståelse for lederrollen, leders kommunikasjonsferdigheter og bruk av veiledning.
Undervisningen er nettbasert med mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger. De studentene som ikke har mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger får tilbud om nettbasert seminargruppe.
Emnet inngår som en del av masterprogrammet 'Master i barnehagepedagogikk'.
Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.
Dersom studenten ikke har arbeid i en barnehage, må studenten gjøre avtale med en barnehage for å gjennomføre et Arbeidskrav. Arbeidsforhold eller avtale med barnehage må dokumenteres ved opptak, med stemplet attest.
Læringsutbytte
En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Ved gjennomført emne skal studenten:
- Ha avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for pedagogisk ledelse i barnehagen
- Ha avansert kunnskap om kommunikasjon, veiledning og pedagogisk ledelse i barnehagen
- Ha inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til kommunikasjon og veiledning
Ferdigheter
Ved gjennomført emne skal studenten kunne:
- Analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og strategier kan anvendes i rollen som pedagogisk leder
- Planlegge, begrunne og gjennomføre individuelle og kollektive veiledningsprosesser i barnehagen
- Analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner lederroller i barnehagen
Generell kompetanse
Etter deltakelse i emnet skal studenten ha generell kompetanse i å:
- Analysere og vurdere profesjonsetiske spørsmål, særlig knyttet til ledelse, ansvar, respekt og maktperspektiver i barnehagen, og kunne formidle slik innsikt til andre
Sammensatt vurdering bestående av:
- AK Arbeidskrav - Innta rollen som veisøker i en veiledningssamtale og reflektere rundt dette i et individuelt fagnotat. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
- HJ Hjemmeeksamen - knyttet til pedagogisk ledelse og veiledning, 3 dager, individuelt. Teller 100/100 av karakteren. Vurderes etter karakterskala A-F
Alle hjelpemidler.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.