Emnebeskrivelse for 2024/25
Ledelse og endringsarbeid i barnehagen
BLU5004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Ledelse og endringsarbeid i barnehagen

BLU5004

Ønsker du å utvikle deg som leder i barnehagen?

Ledelse og endringsarbeid i barnehagen vil gi studenten avanserte kunnskaper og ferdigheter knyttet til utøvelse av ledelsesrollen og endringsarbeid for å utvikle gode utviklings-, leke - og læringsmiljøer for barn i barnehagen.

Samfunnet er i stadig endring, og dagens barnehage er en kompleks barndoms- og utdanningsarena som skal møte alle barns behov for trygghet, tilhørighet, utvikling, lek og læring. Dette krever at barnehagelæreren har gode ferdigheter i å kontinuerlig oppdatere seg, kritisk vurdere og ta i bruk ny kunnskap om barn og barnehage på en måte som styrker pedagogiske praksiser og fremmer barnas muligheter og trivsel.

Emnet 'Ledelse og endringsarbeid i barnehagen' har fokus på barnehagelæreren som leder i en barnehage i endring og utvikling. Sentrale temaer i emnet er lederrollen, strategisk ledelse, endringsarbeid og barnehagen som lærende organisasjon. Formålet med emnet er at studentene skal få en inngående forståelse for lederrollen og lederens betydning for utvikling av endringskultur og praksisfellesskap i barnehagen.

Undervisningen er nettbasert med mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger. De studentene som ikke har mulighet for å møte seminargruppen fysisk i Bodø eller Levanger får tilbud om nettbasert seminargruppe.

Emnet inngår som en del av masterprogrammet 'Master i barnehagepedagogikk'.

Lærer- eller barnehagelærerutdanning, barnevernspedagoger eller annen pedagogisk utdanning som gir bachelorgrad med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

Utenlandsk eller eldre utdanning som gir tilsvarende kompetanse som en bachelor barnehagelærerutdanning, eller bachelor i pedagogikk eller bachelor med faglig fordypning i pedagogikk eller spesialpedagogikk på minimum 90 studiepoeng.

Læringsutbytte

En student skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Ved gjennomført emne skal studenten:   

  • Ha avansert kunnskap om teori og nyere forskning om ledelse og lederrollen og deres betydning for barnehagen som lærende organisasjon
  • Kunne anvende kunnskap for å tilrettelegge for endringskultur og for barnehagen som lærende organisasjon
  • Ha inngående kunnskap om makt og verdier knyttet til ledelse i barnehagen
  • Ha inngående kunnskap om strategisk ledelse i en kunnskapsorganisasjon  

Ferdigheter

Ved gjennomført emne skal studenten kunne:   

  • Analysere og forholde seg kritisk til hvordan ulike lederroller og ledelsesstrategier kan anvendes
  • Analysere og forholde seg kritisk til hva som kjennetegner endringsledelse og kulturbygging   
  • Bruke relevante teorier og metoder for å drive endringsarbeid og utvikle barnehagen som lærende organisasjon

Generell kompetanse

Etter deltakelse i emnet skal studenten ha generell kompetanse i å:  

  • Anvende sine kunnskaper for å utøve pedagogisk lederskap og fremme barnehagen som lærende organisasjon
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne
Undervisningen er nettbasert (med mulighet for å møte seminargruppen fysisk). Det varieres mellom nettbaserte forelesninger, individuelt arbeid, og diskusjoner og arbeid i seminargrupper. Emnet har en studentaktiv arbeids- og undervisningsform som krever at studenten er forberedt, selvdreven, og deltar aktivt i seminargruppen. 
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering bestående av:

  • AK Arbeidskrav - Utvikle og reflektere over et endringsprosjekt i kontakt med praksisfeltet, indivuduelt. Teller 0/100 av karakteren. Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
  • HJ Hjemmeeksamen - individuell knyttet til pedagogisk ledelse og endringsarbeid, 3 dager. Teller 100/100 av karakteren. Vurderes etter karakterskala A-F 

Alle hjelpemidler.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.