Emnebeskrivelse for 2024/25
Økonomiske beslutninger
ECO5026
Emnebeskrivelse for 2024/25

Økonomiske beslutninger

ECO5026
I dette emnet trenes studentene i økonomisk analytisk tenkning der en søker å forklare hvilket handlingsrom virksomhetene har. Basert på disse, skal en finne fram til gode økonomiske beslutninger for virksomheten.
Utgangspunktet for emnet er et offentlig eller privat foretak eller en frivillig organisasjon som ut fra spesifikke mål ønsker å optimalisere sin virksomhet. Det drøftes hvordan virksomhetens aktiviteter normalt vil være regulert av lover og regler, øvrige rammevilkår og påvirket av markeds- og organisatoriske strukturer i omgivelsene, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Studentene trenes i en økonomisk analytisk tenkning der en søker å forklare hvilket handlingsrom virksomhetene har. Basert på disse diskuteres det frem gode økonomiske beslutninger for virksomheten. Faktorer som vil kunne ha stor betydning for virksomhetens beslutninger er økonomiske konjunkturer som virksomheten opplever, hva som er brukernes eller konsumentenes behov, tilgjengelig teknologi for virksomheten, markedene for leveranser av tjenester og varer som inngår i virksomhetens produksjon, og konkurranse- og samarbeidsforhold i de markedene som virksomheten betjener. På denne måten vil studentene trenes til å se muligheter og begrensninger i hvordan en virksomhets spesifikke mål kan oppnås. Til hjelp for studentene vil det trekkes veksler på bedrifts- og samfunnsøkonomisk teori, og studentene vil trenes i spillteoretiske tankemåter.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet MBA i strategi og ledelse.

Kunnskap:

  • studenten har god kunnskap om økonomiske forhold som vil påvirke en virksomhets evne til å realisere spesifikke mål
  • studenten har inngående kjennskap til begreper og modeller som grunnlag for å beskrive og forstå ulike virksomheter
  • studenten har kunnskap som er nyttige for å kunne fatte beslutninger i ulike virksomheter

Ferdigheter:

  • studenten kan beskrive og vurdere ulike virksomheters handlingsrom
  • studenten kan gjøre rede for et beslutningsgrunnlag og foreslå beslutninger for ulike virksomheter som kan gi god måloppnåelse

Generell kompetanse

  • studenten kan gi en grundig beskrivelse av hvordan rammevilkår og strukturelle forhold påvirker en virksomhets beslutninger
  • studenten kan foreslå og gjennomføre økonomiske analyser som kan brukes som beslutningsgrunnlag for ulike virksomheter
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Undervisningen i emnet gjennomføres over 4 forelesningsdager i plenum. I løpet av dagene legges det opp til øvinger som studentene forutsettes å jobbe aktivt med gjennom gruppediskusjoner. Øvingene er basert på eksempler fra ulike type virksomheter. Det er en forventning at studenten jobber individuelt og/eller gruppevis aktivt med pensum mellom forelesningsdagene. Undervisningsopplegget organiseres i følgende fire deler:

DEL I

Fokus på en virksomhet og hva som er formålet med virksomheten (offentlig/privat/ideell organisasjon): Nyttemaksimering/profittmaksimering/kostnadsminimalisering/andre formål.

DEL II

Fokus på makroøkonomiske forhold, arbeidsmarked, inflasjon, valuta, renter og hvordan disse kan påvirke en virksomhet, samt betydningen av handelspolitikken.

DEL III

Monopol/oligopol/kartell/monopsoni/forhandlingsmarkeder - om betydningen av å ha markedsmakt kontra å bli møtt med markedsmakt. Offentlige reguleringer som skatt, avgifter og betydningen for lønnsomhet.

DEL IV

Gjennomgang av eksempler der en bruker det faglige innholdet fra DEL I, II og III til å belyse hva som kan påvirke de økonomiske beslutningene for en organisasjon.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer, karakterregel Bokstavkarakterer

Alle skriftlige hjelpemidler. NB! Husk at det ved individuell hjemmeeksamen ikke er tillatt å samarbeide, det kjøres plagiatkontroll på oppgaver og slikt samarbeid vil kunne føre til annullert eksamen og/eller utestenging. Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet lovdata.no/forskrift/2020-10-28-2474/§9-1

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.