Emnebeskrivelse for 2024/25
Engelsk 1: Språk og språklæring for 1.-10. trinn
ENG1019
Emnebeskrivelse for 2024/25

Engelsk 1: Språk og språklæring for 1.-10. trinn

ENG1019
Er du lærer i grunnskolen? Ønsker du mer kompetanse i engelsk? Her er drømmekurset for engelsklærere i 1.-10. trinn! Praktisk, fleksibelt og variert.

Emnet er skreddersydd for engelsklærere i grunnskolens 1.-10. trinn. Det vil gi studentene fleksible verktøy til bruk i klasserommet sitt. Samtidig utvikler studentene sin egen språk- og tekstkompetanse, fagdidaktiske refleksjonsevne og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Emnet består av det gjennomgående tema engelskundervisning i Norge og temaet språk og språklæring. Språk og språklæring gir lærere grunnleggende innsikt i språklige emner for egen språkutvikling samt oppdatert kunnskap om elevers språkutvikling på ulike trinn. For 1. - 7. trinn vil hovedvekten legges på begynneropplæring og tidlig språkutvikling, for 5.- 10. trinn vil fokus rettes mot videreutvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter, tilpasset elevers ulike behov, også med hensyn til faglig sterke elever. Undervisningen veksler mellom separate økter med trinnfokus og fellesøkter med helhetlige, interdisiplinære tilnærminger. Studentene må være i et ansettelsesforhold i grunnskolen eller må kunne vise dokumentasjon på at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i praksis.

Informasjon vedrørende oppstart og øvrig kommunikasjon skjer via og læringsplattform Canvas samt studentepost. Studentene må gå til pensumliste på denne nettside for å sikre seg bøkene innen oppstart. Studenter må holde seg oppdatert på alle informasjonskanalene som brukes.

Emnet er helt nettbasert men studiet må taes til fastsatte tider. Undervisning og læringsformer foregår som obligatoriske undervisningsøkter i sanntid på nett, arbeid i digitale kollokviegrupper, presentasjoner og blogginnlegg m.m. i tillegg til individuelt arbeid.

Ingen forkunnskapskrav utover opptakskravet.

Kunnskap

Studenten

•har kunnskap om språkets kjennetegn og strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk, norsk og andre språk elever kan

•har kunnskap om ulike metoder og varierte arbeidsmåter som fremmer elevenes språklige, kommunikative og interkulturelle kompetanse i 1.-10. trinn, samt flerspråklighetsperspektiv

•har kunnskap om læreplanen for1.-10. trinn, med vekt på den helhetlige utviklingen til elevene og integrering av grunnleggende ferdigheter

•har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludert tilrettelegging for faglig sterke elever og overgangen mellom de ulike skoletrinn

•har kunnskap om digitale språklæringsressurser som kan engasjere elever gjennom å skape relevans til deres hverdag

•har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

Ferdighet

Studenten

•kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt samt forklare hvordan engelsk blir brukt i ulike kontekster

•kan veilede elever i deres språkutvikling ved at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk, morsmålet og andre språk de kan

•kan legge til rette for et trygt språklæringsmiljø med varierte, differensierte og meningsfylte læringsaktiviteter, også gjennom digitale arbeidsmåter

•kan begrunne sine didaktiske valg i tråd med relevant forsknings- og utviklingsarbeid og gjeldende læreplan for aldersgruppen i 1.-7./5.-10. trinn, inkludert tverrfaglighet

•kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis med elevmedvirkning

•kan bruke digital teknologi for elevers utforsking av språket og produksjon av tekster, med hensyn til normer for ansvarlig kildebruk og personvern

Generell kompetanse

Studenten

•kan anvende relevantfag kunnskap for å kritisk reflektere over egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

•kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset aldersgruppen

•kan utvikle og vedlikeholde sin egen språklige, litterære, profesjonsfaglige digitale og didaktiske kompetanse

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang på oppdatert datamaskin samt god internettforbindelse. Studenter trenger nødvendig utstyr for å kunne spille inn lyd og bilde i en audiovisuell presentasjon og headset.
Obligatorisk
​Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Emnet er praksisrettet og mye av innholdet er rettet mot praktisk lærerarbeid i eget klasserom.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Arbeidskrav (AK): Vurderes godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren. Gjennomføring av studiets obligatorisk arbeidskrav vil medføre fysisk oppmøte og arbeid i grunnskolen.

Beskrivelse av arbeidskrav:

  • Et arbeidskrav per tema
  • Refleksjonstekster omkring egen undervisningspraksis og avholdt erfaringsseminar blant engelsklærere/kolleger på egen skole

Obligatorisk deltakelse (OD): Obligatorisk deltakelse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse i nettbasert undervisning. Teller 0/100 av karakteren.

Hjemmeeksamen (HJ): Individuell eksamen, varighet 5 dager. Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E. Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.