Emnebeskrivelse for 2024/25
Engelsk 1: Tekstbasert læring for 1.-10.trinn
ENG1020
Emnebeskrivelse for 2024/25

Engelsk 1: Tekstbasert læring for 1.-10.trinn

ENG1020
Er du lærer i grunnskolen? Ønsker du mer kompetanse i engelsk? Her er drømmekurset for engelsklærere i 1.-10. trinn! Praktisk, fleksibelt og variert.

Emnet er skreddersydd for engelsklærere i grunnskolens 1.-10. trinn. Det vil gi studentene fleksible verktøy til bruk i klasserommet sitt. Samtidig utvikler studentene sin egen språk- og tekstkompetanse, fagdidaktiske refleksjonsevne og profesjonsfaglig digital kompetanse.

Emnet består av det gjennomgående tema engelskdidaktikk i Norge og temaet tekstbasert læring. Tekstbasert læring tar utgangspunkt i møte med engelskspråklige tekster og et vidt tekstbegrep. Det vektlegger utvikling av tekstkompetanse gjennom et variert utvalg av kulturelle uttrykk. Temaet retter seg mot tekster til bruk i klasserommet, ulike multimodale tekster og digitale ressurser tilpasset de ulike trinn. Undervisningen veksler mellom separate økter med trinnfokus, og fellesøkter med helhetlige, interdisiplinære tilnærminger. Studentene må være i et ansettelsesforhold i grunnskolen eller må kunne vise dokumentasjon på at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i praksis.

Informasjon vedrørende oppstart og øvrig kommunikasjon skjer via læringsplattform Canvas samt studentepost. Studentene må gå til pensumliste på denne nettside for å sikre seg bøkene innen oppstart. Studenter må holde seg oppdatert på alle informasjonskanalene som brukes.

Emnet er helt nettbasert men studiet må taes til fastsatte tider. Undervisning og læringsformer foregår som obligatoriske undervisningsøkter i sanntid på nett, arbeid i digitale kollokviegrupper, presentasjoner og blogginnlegg m.m. i tillegg til individuelt arbeid.

Bør ha gjennomgått ENG1019 eller tilsvarende.

Kunnskap

Studenten

•kunnskap om levesett og mangfold i den engelskspråklige verden samt innsikt i noen kulturelle konvensjoner for språkbruk

•har kunnskap om ulike metoder og varierte arbeidsmåter som fremmer elevenes språklige, kommunikative og interkulturelle kompetanse i 1.-10. trinn, samt flerspråklighets perspektiv

•har kunnskap om læreplanen for 1.-10. trinn, med vekt på den helhetlige utviklingen til elevene

•har kunnskap om hvordan ulike strategier, metoder og verktøys om digitale språklæringsressurser som kan engasjere elever gjennom å skape relevans til deres hverdag

•har kunnskap om hvordan tekstbasert læring kan fremme interkulturell bevissthet, mangfold og inkludering

•har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern

•kunnskap om ulike tekster og genre (skriftlige, digitale, multimodale), og deres sentrale kjennetegn, med vekt på barne- eller ungdomslitteratur

Ferdighet

Studenten

•kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt samt forklare hvordan engelsk blir brukt i ulike kontekster

•kan legge til rette for et trygt språklæringsmiljø med varierte, differensierte og meningsfylte læringsaktiviteter, også gjennom digitale arbeidsmåter

•kan begrunne sine didaktiske valg i tråd med relevant forsknings- og utviklingsarbeid og gjeldende læreplan for aldersgruppen i 1.-7./5.-10. trinn, inkludert grunnleggende ferdighetene

•kan legge til rette for elevers arbeid med et variert, autentisk tekstutvalg som avspeiler et sosialt og kulturelt mangfold

•kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis med elevmedvirkning

•kan muntlig og skriftlig diskutere et utvalg av skjønn- og faglitteratur

•kan innhente, vurdere og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen

•kan bruke digital teknologi for elevers utforsking av språket og produksjon av tekster, med hensyn til normer for ansvarlig kildebruk og personvern

Generell kompetanse

Studenten

•kan anvende relevant fagkunnskap for å kritisk reflektere over egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

•kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset aldersgruppen

•kan utvikle og vedlikeholde sin egen språklige, litterære, profesjonsfaglige digitale og didaktiske kompetanse

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang på oppdatert datamaskin samt god internettforbindelse. Studenter trenger nødvendig utstyr for å kunne spille inn lyd og bilde i en audiovisuell presentasjon.
Obligatorisk
​Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Emnet er praksisrettet og mye av innholdet er rettet mot praktisk lærerarbeid i eget klasserom.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Arbeidskrav (AK): Vurderes godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren. Gjennomføring av studiets obligatorisk arbeidskrav vil medføre fysisk oppmøte og arbeid i grunnskolen.

Beskrivelse av arbeidskrav:

  • Et arbeidskrav per tema
  • Refleksjonstekster omkring egen undervisningspraksis og avholdt erfaringsseminar

Obligatorisk deltakelse (OD): Obligatorisk deltakelse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse i nettbasert undervisning.Teller 0/100 av karakteren.

Hjemmeeksamen (HJ): Individuell eksamen, varighet 3 dager. Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.