Emnebeskrivelse for 2024/25
Digital innovasjon
ENT5004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Digital innovasjon

ENT5004
Dette faget handler om å utvikle evnen til å løfte blikket, se fremover, få øye på muligheter knyttet til digitalisering og utnytte disse i samarbeid med andre. Studentene vil få innsikt i aktuell teknologi, hvordan teknologien bidrar til å endre samfunnet og hvordan dette skaper nye muligheter og utfordringer både for virksomheter og enkeltmennesker.

Studentene får mulighet til å utvikle kompetanse gjennom erfaringsbasert refleksjon, kunnskapsdeling og kreativ problemløsning.

Digitalisering, i betydningen "systematisk innsamling, lagring, håndtering og analyse av tallstørrelser", har vært en viktig kilde til innovasjon og samfunnsutvikling i tusenvis av år. Urgamle prosedyrer som folketellinger, regnskapsføring og lignende har gitt mulighet for oversikt og kontroll over samfunnsforhold og prosesser som ellers ville ha vært fullstendig uhåndterlige.

Utviklingen av elektroniske datamaskiner fra midten av 1900-tallet og utover har bidratt til en voldsom utvikling innenfor dette feltet. I dag blir en stadig større del av hverdagen vår påvirket av digital informasjon som former hva vi gjør, hvordan vi tenker og hvem vi er.

Det finnes ingen fasit på hvordan virksomheter bør takle slike endringer. Dette faget handler derfor ikke om oppskrifter på vellykket digitalisering. Hovedmålsettingen er å synliggjøre mangfoldet av muligheter og utfordringer knyttet til digitalisering og utvikle evnen til kreativ og konstruktiv dialog rundt disse slik at ledere og medarbeidere på ulike nivåer kan forholde seg til ny teknologi på en ydmyk, lydhør og nysgjerrig måte.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet MBA i strategi og ledelse.

Kunnskap

  • Avansert kunnskap om konseptet "digitalisering" og hvordan det er mulig å analysere muligheter og utfordringer knyttet til bruk av digital teknologi, basert på samvirke mellom mennesker, teknologi og fysiske omgivelser.
  • Avansert kunnskap om hvordan digitalisering kan føre til et uforutsigbart mangfold av konsekvenser for enkeltmennesker, både i og utenfor en virksomhet, og hvordan synliggjøring av disse, kombinert med verdsetting av ulikhet og individuell tilrettelegging kan bidra til øket livskvalitet og prestasjonsevne.
  • Inngående kunnskap om hvordan digitalisering kan bidra til kunnskapsutvikling, nettverksbygging og delingskultur, både internt i virksomheter og i samfunnet generelt.
  • Inngående kunnskap om personvern og opphavsrett.
  • Inngående kunnskap om kreativt samspill i grupper
  • Grunnleggende kunnskap om informasjonssikkerhet.
  • Grunnleggende kunnskap om aktuell og fremtidig digital teknologi.

Ferdigheter

  • Evne til å lære av egne og andres erfaringer knyttet til bruk av digital teknologi..
  • Evne til å formidle og dele nyttig kunnskap fra et nøytralt ståsted med respekt for ulike perspektiver og synsvinkler.
  • Evne til å tilegne seg kunnskap fra åpne kilder på en kritisk måte.
  • Evne til å samarbeide på en konstruktiv og kreativ måte, på tvers av geografiske, kulturelle og sosiale skillelinjer.

Generell kompetanse

  • Besittelse av et grunnleggende teknologisk begrepsapparat som muliggjør konstruktiv dialog med fagpersoner innenfor IT-feltet.
  • Generell forståelse av hvordan digitalisering bidrar til individuelle, kulturelle, sosiale og fysiske endringer i våre omgivelser.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Spesialisering/valgfritt

Studentene vil bli gjort kjent med relevante begreper, teorier og teknologier via selvstudier, plenumsmøter, gruppeveiledning og individuelle tilbakemeldinger. Kommunikasjon og samhandling vil foregå ved hjelp av ulike typer digitale kommunikasjonskanaler og læringsressurser.

Med utgangspunkt i denne kunnskapen skal studentene gjennomføre et et prosjektarbeid i grupper på 3-4 deltagere. Prosjektet består av tre delprosjekter:

  1. Hvert medlem av prosjektgruppen skal skrive en historie, primært basert på egne erfaringer. Historien skal handle om et faktisk forløp hvor noe har oppstått, endret seg eller blitt påvirket av digital teknologi.
  2. Hver gruppe skal publisere minst ett digitalt kunnskapsbidrag i form av en ny Wikipedia-artikkel eller et vesentlig bidrag til en eksisterende artikkel.
  3. Hver gruppe skal skissere en målrettet, fremtidig nyvinning hvor bruk av digital teknologi er et sentralt virkemiddel.

Hver gruppe må skape sitt eget innhold og skrive sin egen rapport, men oppfordres samtidig til å samarbeide med andre grupper, for eksempel ved å dele historier og erfaringer, diskutere felles problemstillinger og bidra med praktisk kompetanse. Denne typen samarbeid vil bli verdsatt positivt ved evaluering.

Faglærer vil være tilgjengelig for veiledning og bistand gjennom hele semesteret.

Besvarelser for alle delprosjektene skal samles i én prosjektrapport som leveres ved slutten av semesteret. Denne rapporten utgjør hele evalueringsgrunnlaget i faget.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Prosjektoppgave i grupper på 3-4 studenter. Bokstavkarakter.