Farmasøyten i samfunnet
Målsetningen med emnet er at studentene skal anvende farmasøytisk kompetanse for å sikre riktig informasjon om, bruk og håndtering av legemidler i yrkesrelevante situasjoner.
Sentrale tema vil være farmasøytiske problemstillinger i ulike deler av helsetjenestene og samfunnet for øvrig. Det vil også bli lagt vekt på kunnskapsbasert praksis.
Det kan bli aktuelt å tilby emnet til internasjonale studenter. Deler av undervisningen kan foregå på engelsk dersom det er internasjonale studenter til stede.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om krav til byttbare legemidler, deres sammensetning og design, samt fordeler og ulemper knyttet til bytte av legemidler på individ- og samfunnsnivå
- har kunnskap om prinsipper for utvikling av humane vaksiner, vaksineindusert immunitet og kan gjøre rede for vaksiners betydning for helse på individ- og populasjonsnivå (folkehelse)
- har kunnskap om helsevesenets oppbygning, ansvarsfordeling og legemidlers betydning i helsetjeneste og samfunn
- har kunnskap om hvordan farmasøyter kan bidra til å kvalitetssikre legemiddelhåndtering og legemiddelbruk i helsetjenestene
- har kunnskap om ulike farmakokinetiske beregningsmetoder
- har kjennskap til design og gjennomføring av kliniske utprøvinger
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre og anvende farmakokinetiske beregninger til å belyse farmasifaglige problemstillinger
- kan anvende faglige kunnskaper og prinsipper for kunnskapsbasert praksis for å foreslå løsninger på legemiddelrelaterte problemstillinger i helsetjenesten og samfunnet
- kan anvende relasjons-, kommunikasjons- og veiledningskompetanse for å samhandle med pasienter, helsepersonell og andre
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere faglige informasjonskilder på ulike nivå
- kan ta del i samfunnsdebatten om temaer knyttet til legemiddelhåndtering og pasientsikkerhet i helsetjenestene og i samfunnet ellers
- kan bidra med farmasifaglig kompetanse i tverrfaglig samarbeid
- har forståelse for hvordan kvalitetssystemer bidrar til trygg legemiddelbruk og økt pasientsikkerhet i helsetjenestene
- kjenner til innovasjon innen velferdsteknologi og helsetjenestene
- kan reflektere over etiske problemstillinger innen helsetjenestene
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over veiledning og vurdering av medstudenter
Teoriemne
Valgemne
Adgang til emnet gis kun til studenter tatt opp på Bachelorprogram i farmasi.
Undervisning foregår på studiestedet. Enkelte deler av undervisningen kan foregå digitalt. Det forutsettes at studenten selv tar en aktiv rolle i læringsprosessen. Egenarbeid utgjør en høy andel av arbeidsbelastningen i emnet.
Følgende læringsaktiviteter brukes i undervisningen: Forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning med praksisnære problemstillinger, seminarer og øvinger. Interaksjon med arbeidslivet vil inngå i emnet, eventuelt som observasjonspraksis i primærhelsetjenestene.
Det er obligatorisk deltakelse i emnet. Obligatorisk deltakelse er nødvendig for at studenten skal oppnå læringsutbyttebeskrivelsene i emnet (ferdigheter og generell kompetanse). Det kreves minimum 80% tilstedeværelse for å få godkjent obligatorisk deltakelse i emnet.
Sammensatt vurdering, karakterregel A - F. Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått for å bestå emnet.
- Arbeidskrav, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
- Obligatorisk deltakelse - 80%, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
- Muntlig eksamen - individuell, 30 minutter, teller 100/100 av karakteren, karakterregel A - F.
Studentene vil eksamineres i et tema som velges ut fra arbeidsoppgaver tildelt tidligere i kurset.
Studentene vil gjøre en hverandre-vurdering på en tverrfaglig studentkonferanse i forkant av eksamen.