Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Fysisk aktivitet i helsefremmende arbeid
FHE5004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Fysisk aktivitet i helsefremmende arbeid

FHE5004
Dette er emnet for deg som vil lære mer om hvordan fysisk aktivitet virker helsefremmende på individ- gruppe- og samfunnsnivå, og hvor du sammen med medstudenter får anledning til å utvikle et konkret helsefremmende prosjekt for å engasjere aktuelle personer ved din arbeidsplass/eller i samfunnet i meningsfull fysisk aktivitet.
Emnet omhandler teori og forskning knyttet til fysisk aktivitet som forebyggende arbeid for å fremme helse og deltakelse i befolkningen generelt og for en valgt gruppe spesielt . Motivasjon, mening, kropp og bevegelse knyttes til ulike type teori og tematiseres i forhold til fysisk aktivitet. Ulike faktorer og forhold ved person og samfunn som kan fremme og hemme fysisk aktivitet drøftes kritisk og aktualiseres mot hverdagsliv, praksis og/eller planarbeid. Studentene skal i gruppe eller individuelt utvikle et avgrenset prosjekt for å fremme fysisk aktivitet og helse hos personer/brukere i egen organisasjon/arbeidsplass og skrive en rapport etter gjennomføring av dette.
Emnet er forbeholdt studenter ved master i helsevitenskap, og det er 20 studieplasser. Emnet kan tas som enkeltemne dersom det er ledig plass. Opptaksgrunnlag som for master i helsevitenskap. Rangering på bakgrunn av karakterer fra bachelor.

Kunnskaper

  • har inngående kunnskap om fysisk aktivitet som forebyggende og helsefremmende aktivitet
  • har inngående kunnskap om ulike teorier for motivasjon og meningsdannelse, og relatere dette til fysisk aktivitet og helsefremmende arbeid
  • har inngående forståelse av hvordan forskjellige faktorer påvirker fysisk aktivitet i en valgt populasjoner og kan anvende dette til å utvikle faglige problemstillinger

Ferdigheter

  • kan analysere og kritisk vurdere fysisk aktivitet og deltakelse knyttet til en valgt populasjon
  • kan evaluere kritisk et helsefremmende tiltak på individ-, gruppe- og samfunnsnivå ved bruk av relevante metoder og verktøy
  • kan selvstendig utvikle og gjennomføre helsefremmende tiltak for grupper på ulike nivå, institusjoner og organisasjoner i samfunnet og kritisk evaluere nytten av prosjektet

Generell kompetanse

  • Kan anvende kunnskap om fysisk aktivitet som helsefremmende faktor og bidra til innovasjon innenfor ulike deler av helsetjeneste/forvaltning
  • Kan anvende kunnskap om fysisk aktivitet som helsefremmende bidrag i formidling til allmenheten og fagfeller.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Valgfritt emne for studenter tatt opp på master i helsevitenskap. Dersom det er ledige plasser, kan andre studenter som fyller opptakskravene ta dette som enkeltemne.
Undervisningen er organisert i to samlinger à 1 uke i vårsemesteret. Ulike studentaktive undervisningsformer benyttes, forelesninger, seminar, gruppearbeid og prosjektarbeid. Mellom samlingene gjennomføres det et arbeidskrav. Introduksjon til litteratursøk gis til studenter som tar dette som enkeltemne. Dersom det er engelskspråklige studenter på emnet, vil undervisningen være på engelsk.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Emnet har ikke praksis, men prosjektarbeidet tar utgangspunkt i den praksis/erfaring/interesse studenten har.

Arbeidskrav: Utvikling av et avgrenset prosjekt, individuelt eller i gruppe, med fysisk aktivitet for å fremme helse. Retningslinjer for arbeidskravet er utviklet. AK må være godkjent før endelig karakter kan gis i emnet. Vurderingsuttrykk: godkjent/ ikke godkjent.

Eksamen: Individuell skriftlig oppgave (OP) som kan leveres på et skandinavisk språk eller engelsk. Oppgaven bygger på arbeidskravet, beskriver og evaluerer av "Fysisk aktivitet prosjekt". Retningslinjer for eksamen er utarbeidet. Vurderingsform: A-F

Eksamenskommisjon: en intern og en ekstern sensor

Kontinuasjonseksamen: Gjennomføres i påfølgende semester og det er anledning til å forbedre tidligere innlevert besvarelse.

Alle hjelpemidler.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen