Fysisk aktivitet i helsefremmende arbeid
Kunnskaper
- har inngående kunnskap om fysisk aktivitet som forebyggende og helsefremmende aktivitet
- har inngående kunnskap om ulike teorier for motivasjon og meningsdannelse, og relatere dette til fysisk aktivitet og helsefremmende arbeid
- har inngående forståelse av hvordan forskjellige faktorer påvirker fysisk aktivitet i en valgt populasjoner og kan anvende dette til å utvikle faglige problemstillinger
Ferdigheter
- kan analysere og kritisk vurdere fysisk aktivitet og deltakelse knyttet til en valgt populasjon
- kan evaluere kritisk et helsefremmende tiltak på individ-, gruppe- og samfunnsnivå ved bruk av relevante metoder og verktøy
- kan selvstendig utvikle og gjennomføre helsefremmende tiltak for grupper på ulike nivå, institusjoner og organisasjoner i samfunnet og kritisk evaluere nytten av prosjektet
Generell kompetanse
- Kan anvende kunnskap om fysisk aktivitet som helsefremmende faktor og bidra til innovasjon innenfor ulike deler av helsetjeneste/forvaltning
- Kan anvende kunnskap om fysisk aktivitet som helsefremmende bidrag i formidling til allmenheten og fagfeller.
Arbeidskrav: Utvikling av et avgrenset prosjekt, individuelt eller i gruppe, med fysisk aktivitet for å fremme helse. Retningslinjer for arbeidskravet er utviklet. AK må være godkjent før endelig karakter kan gis i emnet. Vurderingsuttrykk: godkjent/ ikke godkjent.
Eksamen: Individuell skriftlig oppgave (OP) som kan leveres på et skandinavisk språk eller engelsk. Oppgaven bygger på arbeidskravet, beskriver og evaluerer av "Fysisk aktivitet prosjekt". Retningslinjer for eksamen er utarbeidet. Vurderingsform: A-F
Eksamenskommisjon: en intern og en ekstern sensor
Kontinuasjonseksamen: Gjennomføres i påfølgende semester og det er anledning til å forbedre tidligere innlevert besvarelse.
Alle hjelpemidler.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen