Helsepersonells felles kunnskaps- og verdigrunnlag
Emnet inngår i og er felles for alle de helsefaglige bachelorutdanningene ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap. Fokuset er på studentenes fremtidige rolle som helsepersonell.
Følgende temaer inngår i emnet: 1) studieteknikk og akademisk skriving, 2) folkehelse, 3) menneskerettigheter, 4) etikk og 5) norsk velferdsstat og juss.
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om menneskerettighetene og verdigrunnlaget for utøvelse av helsepersonellrollen
- har kunnskap om folkehelse og folkehelsearbeid
- har kunnskap om studieteknikk og akademisk skriving
- kjenner til organiseringen av helse- og velferdstjenestene
- kjenner til lover og regelverk for utøvelse av helsehjelp med vekt på rollen som helsepersonell og pasient- og brukerrettigheter
- kjenner til etikk og etiske teorier
- kjenner til inkludering, likestilling og ikke-diskriminering som grunnlag for likeverdige helse- og velferdstjenester
- kjenner til kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan samarbeide med medstudenter i gruppe gjennom samskriving av felles oppgave
- kan anvende digitale bibliotektjenester
- kan reflektere over etiske problemstillinger innen helse- og velferdstjenestene
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere informasjon og fagstoff, og formidle faglige synspunkt i tråd med retningslinjer for akademisk skriving
Sammensatt vurdering (SV), karakterregel Bestått/ Ikke bestått:
- Obligatorisk deltakelse (OD1), teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
- Oppgave - gruppe (OP), teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bestått/ Ikke bestått.
OP: Eksamen i dette emnet er en skriftlig gruppeoppgave. Studentene får oppgaveteksten ved emnestart. Oppgaveteksten publiseres på Canvas.
OD1: I forbindelse med gruppeoppgaven gis det veiledning til den enkelte studentgruppen. Veiledningen krever obligatorisk deltagelse (67%).
Alle hjelpemidler tillatt.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen