Emnebeskrivelse for 2024/25
Teori, metode og historiografi
HI301S
Emnebeskrivelse for 2024/25

Teori, metode og historiografi

HI301S
Kurset gir en grundig innføring i teoretiske og metodologiske spørsmål som er sentrale for historiefaget. Studentene skal også bli kjent med debatter som har vært og er grunnleggende for faget. Dette innebærer historiografi som et delemne, hvor studentene skal få innsikt i utviklingen av historievitenskapen i Norge fra Den norske historiske skole på 1800-tallet til og med vår tid. Samtidig er det lagt vekt på at fagets historiografi ikke sees isolert, men at påvirkning fra og samspill med samfunnsvitenskapene over tid belyses. En del av litteraturen vil derfor ligge i spenningsfeltet mellom den humanistiske og samfunnsvitenskapelige tradisjonen.
Emnet tilbys ikke som et frittstående kurs.
Studenter må ha fullført bachelordel av lektorprogrammet, og ha bestått forskningsmetode og design (MET5008) for opptak på emnet.

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Ha kunnskaper om utviklingen av historiefaget i norsk og internasjonal sammenheng fra opplysningstiden og fram til i dag,
  • Ha kunnskaper om teoretiske og metodiske spørsmål som har vært og er sentrale for historiefaget.

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Vise evne til å diskutere teoretiske og metodiske emner
  • Kunne ta selvstendig stilling til aktuelle spørsmål om teoretiske og metodiske rammer for historiefaglig forskning.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Vise evne til å sette seg inn avansert teoretisk litteratur
  • Være i stand til å se spørsmål om faglig teori i forhold til fagets framvekst og historiske utvikling.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk for lektorutdanning i samfunnsfag.
Langsgående undervisning med forelesninger og seminar.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Mappevurdering (to oppgaver, hver 5-6 sider)