Emnebeskrivelse for 2024/25
Fagdidaktikk for historie
HI315LS
Emnebeskrivelse for 2024/25

Fagdidaktikk for historie

HI315LS

Emnet behandler historiefagets plass i skolen sett i relasjon til fagets funksjon i et bredere samfunnsperspektiv. Spørsmål knyttet til undervisning i historie i skoleverkets trinn 8-13 sees i sammenheng med måten historie kan benyttes på i forbindelse med identitetsbygging og samfunnsutvikling. Vi ser her på historiebruk og historiebevissthet i vid forstand, slik at emnet også dekker historieformidling innenfor områder som bl.a. museum, minnepolitikk og kulturminnevern.

Emnet gir kunnskap i fagdidaktisk teori og forskning, som gir innsikt i forsknings og utviklingsarbeid hos institusjonene som formidler historiekunnskap. Samtidig skal historiedidaktikken gjøre studenten i stand til å reflektere over sin egen praksis og skolens virksomhet. Målet med emnet er å gjøre studentene i stand til å utvikle levende og engasjerende undervisningsopplegg for historie på bakgrunn av refleksjoner rundt forholdet mellom fag, skole og samfunn

Studenter må være tatt opp på lektorutdanningen og ha fullført bachelordel av lektorprogrammet.

Studenten må også ha fullført foregående praksisperioder.

Kunnskaper:

  • Studenten skal ha kunnskaper om sentrale historieteoretiske perspektiver på forholdet mellom historiefag og samfunnsutvikling.
  • Studenten skal kjenne til historiedidaktiske teorier innenfor minnehistorieforskning og kulturminnevern.
  • Studenten skal ha kunnskaper om teknikker og metoder for å gjøre historieundervisningen interessant og tilgjengelig for alle elevgrupper.
  • Studenten skal ha kunnskaper om skolens rolle i samfunnet generelt, og historiefagets egenart som skolefag spesielt.

Ferdigheter:

  • Studenten skal kunne reflektere over historieundervisningens mulige roller i forhold til kulturell og samfunnsmessig utvikling.
  • Studenten skal kunne utarbeide og gjennomføre undervisningsopplegg i historie som er godt tilpasset elevenes forutsetninger på den ene siden og skoleverkets og samfunnets behov på den andre.
  • Studenten skal kunne utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom formativ og summativ vurdering.
  • Studenten skal kunne opptre i rollen som lærer og samhandle med elever, foresatte, kolleger og skoleledelse.

Generell kompetanse:

  • Studenten skal kunne arbeide med spørsmål knyttet til fag, formidling og samfunn på en profesjonell måte.
Studenten må påregne kostnader til transport og eventuelt overnatting i praksisopphold. Ellers ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk for lektorprogrammet

Forelesninger og seminar. Studentene forventes å bidra til seminarundervisningen med fremlegg.

Praktisk arbeid i undervisningsinstitusjon.

Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem.
3 uker

Sammensatt vurdering:

- Praksis (godkjent/ikke godkjent)

- Obligatorisk deltakelse: seminar om barn og unge i vanskelige livssituasjoner (godkjent/ikke godkjent)

- Muntlig presentasjon, 20 minutter (100/100 av karakter, vurderes A-F)