Emnebeskrivelse for 2024/25
Systematisk kvalitetsarbeid og helse, miljø og sikkerhet
HMS1002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Systematisk kvalitetsarbeid og helse, miljø og sikkerhet

HMS1002

Emnet legger vekt på sammenhenger mellom arbeidsmiljø og helse, og gir en introduksjon til systematisk helse-, miljø og sikkerhetsarbeid (HMS-arbeid) med utgangspunkt i arbeidsmiljølovgivningen.

Gjennom yrkesfaglig praksis (PRA2009) knyttes emnets innhold til yrkesutøvelse i bedrift.

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet. Emnet er for studenter tatt opp på bachelor iyrkesfaglærer.
Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet.

Kunnskap

Studenten:

  • ha grunnleggende kunnskap om systematisk kvalitetsarbeidarbeid, og de samfunnsmessige og organisatoriske rammer som påvirker kvalitetsarbeidet innenfor ditt utdanningsprogram.
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i HMS med relevans for profesjons- og yrkesfaget.
  • kunne forankre opplæringen av helhetlige yrkesoppgaver med basis i kvalitet, kvalitetssikring og HMS.
  • ha kjennskap til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om aktuelle problemstillinger og tiltak tilknyttet arbeid med helse-, miljø og sikkerhet (HMS)

Ferdigheter

Studenten:

  • kunne ta i bruk og anvende HMS- og internkontrollforskrifter.
  • kunne analysere og anvende erfaringer fra bedriftspraksis i opplæringsøyemed.
  • kunne bidra til å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon
  • kunne vise hvordan systematisk kvalitetsarbeid bidrar til å forbedre et produkt, en tjeneste eller en virksomhet
  • kan tilpasse undervisning og opplæring i HMS ut fra elevers og lærlingers behov  
  • kan bruke faglitteratur og relevant forskning for å treffe begrunnede valg og planlegge og gjennomføre systematisk utviklingsarbeid innenfor yrkesfaget.
  • kan vurdere behov for - og iverksette tiltak - rettet mot helse-, miljø og sikkerhet (HMS)
  • kan utføre grunnleggende førstehjelp 

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne formidle viktigheten av å bedrive forebyggende helse- miljø og sikkerhetsarbeid.
  • skal kunne utveksle og formidle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis innen HMS-arbeidet.
  • skal kunne formidle hvordan arbeidet med systematisk kvalitetsarbeid og helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid kan planlegges, systematiseres og gjennomføres.
  • kan legge til rette for samarbeid om endrings og utviklingsprosesser i HMS med relevante parter innen fag- og yrkesopplæringen
  • har evne til å reflektere over egen praksis som yrkesfaglærer og har vilje og kapasitet til å påvirke og endre skolens og egen praksis
  • kan bidra og legge til rette for tverrfaglig samarbeid i skole og bedrift/virksomhet 
  • kan bygge gode relasjoner og skape konstruktive inkluderende læringsmiljø
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Undervisningen er nett- og samlingsbasert.

Samlingen er med faglige aktiviteter, forelesninger, seminarer, gruppearbeid og skole- og bedriftsbesøk. Mellom samlingene foregår opplæringen på nett og i læringsgruppe. I løpet av studietiden skal du også gjennomføre praksis i skole og i bedrifter/institusjoner.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Emnet kobles til studentens yrkesfaglige praksis.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse på samlinger og i læringsgrupper (80%) Godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav, to skriftlige arbeider som vurderes til godkjent / ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen, varighet 1 uke. Individuell vurdering. Eksamen vurderes med karakter A - F. Teller 100/100.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.