Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Human Resource Management
HR305S
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Human Resource Management

HR305S
I dette emne presenterer vi HRM i lys av den norske modellen. Som (fremtidig) leder må man forholde seg til det norske arbeidsliv og dets kultur(er), lover og regler. Vi gir deg et innblikk i, hva som rører seg i arbeidslivet nå, og introduserer deg til HRM i norsk kontekst. På denne måte får du en fag- og praksisforståelse som går langt ut over tradisjonell personalpolitikk og som kan brukes til å oppnå organisasjonens strategiske behov.

I dette emne presenterer vi HRM i lys av den norske modellen. Som (fremtidig) leder må man forholde seg til det norske arbeidsliv og dets kultur(er), lover og regler. Vi gir deg et innblikk i, hva som rører seg i arbeidslivet nå, og introduserer deg til HRM i norsk kontekst.

Du får kunnskap om utviklingslinjer og sentrale teorier og perspektiver som til sammen kan sies å beskrive Human Resource Management (HRM) som fagfelt. Med dette får du en viten, som setter deg i stand til å arbeide strategisk med medarbeidersyklusen innenfor HRM, samt analysere hvordan man best mulig håndterer interne og eksterne forandringskrav til organisasjonen, bransjen, ledelsen og deres potensiale for organisasjonen.

Emnet dekker blant annet medarbeiderlivssyklusen fra rekruttering, utvikling og motivasjon, til avvikling og avskjedigelse av medarbeidere. Emnet kommer også inn på relaterte temaer og arbeidslivsproblematikker som for eksempel work-life-balance, trivsel, performance, og belønning.

I tillegg fokuseres det i HR305S ikke bare på det som foregår internt i organisasjoner. Organisasjoner befinner seg i et samfunn og skal forholde seg til betingelser i omverdenen - for eksempel til bærekraftspolitikker og spørsmål omkring inkluderende arbeidsliv, likestilling, mangfold, osv.

På denne måte får du en fag- og praksisforståelse som går langt ut over tradisjonell personalpolitikk og som kan brukes til å oppnå organisasjonens strategiske behov.

Emnet er derfor tenkt som følger: HRM og den norske modellen er en overordnet ramme. Under den har vi ’søyler’ eller temaer, som utgjør modellen, og som vi tar opp til diskusjon i lys av HRM-perspektiver. Søylene er tett sammenvevde og noen temaer kan derfor se kunstig adskilte ut. Strukturen er ment for å gi et overblikk. Gjennom hele emnet knytter vi til de rettslige regler/juridiske rammer for temaene.

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i HRM (erfaringsbasert).

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Søker må ha fullført en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet. Karakterkravet er C på et vektet gjennomsnitt. Søker må også ha fullført minimum 2 års fulltids arbeidserfaring jamfør opptakskravet til master i HRM.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Etter gjennomført kurs kan studenten forvente at:

Kunnskap

  • Ha avansert kunnskap om HRM-fagfeltet i den norske konteksten og spesialisert innsikt iblant annet medarbeiderlivssyklusen og relaterte temaer. Eksempelvis work-life-balance, motivasjon, trivsel, performance, og belønning. Innsikt i hvordan HRM utgjør en stadig større del av de generelle ledelsesoppgaver og hvordan HRM inngår som del av den generelle virksomhetsstyringen i organisasjoner.
  • Ha inngående kunnskap om hvordan HRM kan forstås som både et selvstendig fagfelt og som del-elementer i andre fagfelter, og hva disse forståelser bringer av utfordringer og muligheter.
  • Kunne analysere HRM-faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet - for eksempel ved at kunne analysere og drøfte hvordan ulike betingelser i organisasjoners omgivelser kan påvirke og evt. tilpasses HRM-praksiser.

Ferdigheter

  • Kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike teorier og perspektiver innenfor/på HRM-feltet og anvende disse i diskusjonen av faglige så vel som praktiske utfordringer med HRM-arbeid.
  • Kunne arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning på HRM-relaterte spørsmål.

Generell kompetanse

  • Kunne analysere og reflektere kritisk omkring dilemmaer og spenninger som hefter seg ved HRM-spørsmål og praksiser.
  • Kunne anvende ulike teorier og fortolkningsrammer for å identifisere utfordringer som ledere/HR-medarbeidere står overfor.
  • Kunne formidle selvstendig arbeid til fag/yrkesfellesskapet, beslutningstakere og offentligheten i sin alminnelighet og beherske fagområdets uttrykksformer.
  • Kunne bidra til nytenking og innovasjonsprosesser gjennom selvstendige analyser og diskusjoner med andre om HRM-faglige problemstillinger, utfordringer og mulige løsninger.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Det forutsettes at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk på Master i HRM.

Undervisningen er campusbasert, vanligvis fordelt på to samlinger. Noe av undervisningen kan være digital.

I undervisningen benyttes forelesninger, seminarer, gruppearbeid, felles problemløsningsdiskusjoner, studentfremleggelser, mv. Det legges opp til og forutsettes aktiv studentdeltagelse.

Det er ikke obligatorisk møteplikt - men det er et obligatorisk arbeidskrav (innlevering av tekst og obligatorisk deltagelse på et kortere digitalt seminar).

Det er mulig å ‘bytte’ emnet med andre utvekslingsfag. Disse må godkjennes av SPA og fakultetet på forhånd.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering

  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være bestått før fremstilling til eksamen. Arbeidskrav: Individuell: ca. ½-1 side eller gruppe (på maks. to studenter): ca. ½-1 side.
  • Oppgave, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

    • Individuell: 10 sider eller gruppe (på maks. to studenter): 15-20 sider.
    • Skriv emnekode, emnenavn og kandidatnummer på forsiden. Lever besvarelsen som et samlet pdf-dokument med sidenummer, halvannen linjeavstand, marger på 2,5 og skriftstørrelse 12, Times New Roman. Evt. vedlegg skal ha egen sidenummerering.
Alle relevante hjelpemidler er tillatt.