Søknad om opptak til enkeltemner gjøres via
Søknadsweb. Frist for å søke er 1.juli for enkeltemner i høstsemesteret og 15.november for enkeltemner i vårsemesteret.
Steg 1: Sjekk opptakskrav/forkunnskapskrav til emnet du ønsker å ta. Dette finner du på emnesiden under "Forkunnskapskrav".
I Søknadsweb velger du om du vil søke på:
- Åpne enkeltemner (for emner som kun krever generell studiekompetanse)
- Enkeltemner med spesielle opptakskrav (for emner på mastergradsnivå, emner med krav om realfag, krav til lærerutdanning e.l.)
Fyll ut søknad som anvist. Søker du på enkeltemner med spesielle opptakskrav må du skrive i merknadsfeltet hvilket emne du ønsker opptak til. Last inn nødvendig dokumentasjon som viser at du oppfyller opptakskrav.
Steg 2: Når opptaket er gjennomført, vil du få e-post med svar på om du er kvalifisert og har fått innvilget studierett som enkeltemnestudent. Har du søkt om enkeltemner med spesielle opptakskrav får du vite hvilke emner du kan melde deg opp til.
Normalt får du svar på din søknad om enkeltemner innen 10.august for høstsemesteret, og innen 10. desember for vårsemesteret.
Steg 3: Når du har fått opptak som enkeltemnestudent og har mottatt ditt studentnummer, må du betale semesteravgift for semesteret innen fristen for semesterregistrering. Deretter melder du deg opp i emnene du vil ta i Studentweb. Emnene søker du opp under "Aktive emner".
Se
her hvordan du registrerer deg ved studiestart hvert semester.