Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Funksjonell vurdering av utøvere og biomekanikk
IDR1008
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Funksjonell vurdering av utøvere og biomekanikk

IDR1008
Dette emnet gir studenten en introduksjon til de kunnskaper og ferdigheter som kreves for å kunne gjøre denne funksjonelle vurderingen, og man får også en introduksjon til mulige korrigerende øvelser.
Utformingen av et treningsprogram krever en forutgående vurdering av utøverens kapasitet og ferdigheter. I dag starter man dette arbeidet med en effektiv funksjonell vurdering. Dette emnet gir studenten en introduksjon til de kunnskaper og ferdigheter som kreves for å kunne gjøre denne funksjonelle vurderingen, og man får også en introduksjon til mulige korrigerende øvelser. Studenten vil også få en grunnleggende innføring i biomekanikk med tanke på trening og fysisk aktivitet. Undervisningen i emnet vil gjennomføres gjennom en nær kobling mellom teoretisk innføring og praktisk utprøving i ulike former for fysisk aktivitet og idrett.

Opptak til bachelor i trening, helse og prestasjon, årsstudium personlig trener, Lektorutdannig i samfunnsfag (med idrett/kroppsøving som fag 2) eller som enkeltemnestudent.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse. Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Det kreves politiattest (barneomsorgsattest).

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha kunnskap om historien til funksjonell screening, tradisjoner, egenart og plass/betydning for trenere og utøvere
  • ha kunnskap om hvordan biomekanikk kan brukes for å analysere bevegelser og ulike former for fysisk aktivitet
  • få innføring i begrunnelsen for hvorfor funksjonell screening er sentralt
  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i funksjonell screening og biomekaniske analyser
  • ha kunnskap om årsakene til funksjon, dysfunksjon og kompensasjon basert på konseptet om grunnleggende bevegelsesmønstre og biomekaniske analyser av disse
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne forstå prinsippene og konseptene rundt funksjonell screening og biomekanikk
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om langsiktig trening og vurdering av utvikling
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse i forhold til utøvere på ulike trinn i sin utvikling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at studenten kan utføre funksjonell screening og biomekaniske analyser på enkeltutøvere og større grupper med utøvere
  • med hjelp av funksjonell screening og biomekaniske analyser kunne finne, vurdere og henvise til øvelser som kan hjelpe til å korrigere uønsket utførelse av øvelser
  • kunne vise en oppmerksomhet mot implikasjonene av kompensasjon i utførelsen av ulike bevegelser for utøvere på ulik alder og nivå
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse:

studenten skal:

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger omkring funksjonell screening
  • kunne planlegge og gjennomføre funksjonell screening og biomekaniske analyser for enkeltutøvere og grupper av utøvere
  • beherske de arbeidsformer for funksjonell screening og biomekanikk som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser og aktuelt treningsutstyr
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor i trening, helse og prestasjon, Årsstudium personlig trener og Lektorutdannig i samfunnsfag (med idrett/kroppsøving som fag 2).

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og praktiske utprøvinger knyttet til fagområde.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Mappe - 3 stk skriftlige arbeider som skal besvares i grupper på inntil fire kandidater og 1 stk skriftlig arbeid som besvares individuelt. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
  • Skriftlig skoleeksamen, 3 Timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.