Emnebeskrivelse for 2024/25
Vekst, bevegelseslæring og langsiktig treningsutvikling
IDR1013
Emnebeskrivelse for 2024/25

Vekst, bevegelseslæring og langsiktig treningsutvikling

IDR1013
Emnet gir en innføring i menneskets vekst og utvikling både fysisk og motorisk. Gjennom emnet vil studentene lære hvordan de bør legge opp fysisk aktivitet og trening i ulike stadier av livet. Man gjennomgår teorier om motorisk utvikling og læring, og ser på hvordan man kan integrere denne kunnskapen inn mot trening og ferdighetsutvikling. Den siste delen av emnet vil ta for seg hvordan studentene planlegger for langsiktig treningsutvikling og benytter seg av kunnskapen fra de første delene av emnet til å lage treningsprogram og -planer.
Opptak til Bachelor i trening, helse og prestasjon, Personlig trener, Lektorutdannig i samfunnsfag (med idrett/kroppsøving som fag 2) eller opptak som enkeltemnestudent.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha kunnskap om den vitenskapelig bakgrunnen for periodisering
  • ha kunnskap om langsiktig treningsmessig utvikling
  • forstå hvordan utviklingen av bevegelser og motorikk skjer
  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som gir kunnskap om fundamentale bevegelsesmønstre og motoriske ferdigheter.
  • kjenne til betydningen av disse for fysiske og bevegelsesmessige prestasjoner, og hvordan utviklingen er over tid
  • kunne analysere ulike teorier om motorisk utvikling og hvilken betydning de har for coaching
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne bidra til optimalisering av bevegelser og ferdigheter
  • overføre og bruke konseptene omkring vekst, utvikling og bevegelser til de generelle rammeforholdene for langsiktig idrettslig utvikling
  • effektivt kunne vurdere unge utøvere med tanke på nivå i utvikling av motoriske ferdigheter
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om langsiktig trening og vurdering av utvikling
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse i forhold til utøvere på ulike trinn i sin utvikling
  • kunne vise evne til å implementere prinsippene om treningsmessig utvikling slik at de harmonerer med utøvelsen som trener og utvikling av treningsprogrammer.
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse

Studenten skal

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger omkring treningsplanlegging
  • kunne planlegge og gjennomføre treningsplanlegging på kort og lang sikt for enkeltutøvere og grupper av utøvere basert på kunnskap og vekst og bevegelseslæring
  • beherske de arbeidsformer for treningsplanlegging som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser og aktuelt treningsutstyr
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor i trening, helse og prestasjon, årsstudium personlig trener og Lektorutdannig i samfunnsfag (med idrett/kroppsøving som fag 2).

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og praktiske utprøving i forhold til fagområde.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Mappe - 2 stk skriftlige arbeider som skal besvares i grupper på inntil fire kandidater og 1 stk skriftlige arbeider som skal besvares individuelt, teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
  • Skriftlig skoleeksamen, 2 timer, teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her.