Emnebeskrivelse for 2024/25
Læring og utvikling
IDR1018
Emnebeskrivelse for 2024/25

Læring og utvikling

IDR1018
Emnet har som hovedfokus på å belyse lærings- og utviklingsprosesser i idretten gjennom pedagogikk, psykologi og motorikk. Utvalgte tema innenfor læring og utvikling belyses for å utvikle god handlingskompetanse som trener og pedagog. Det legges vekt på å utvikle studentens evne til å velge hensiktsmessige pedagogiske teorier og didaktiske verktøy for å utvikle ferdighetene for den enkelte idrettsutøver.

Studenten må være tatt opp til følgende studieprogram for å kunne gjennomføre emnet:

Årsstudium i idrett, deltid

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om sentrale forhold i idrettspedagogikken som har betydning for trenerrollen samt hvordan dette påvirker planlegging og gjennomføring av trening for idrettsgrupper og individer.
  • har kunnskap om faktorer i barne-, ungdoms-, konkurranse- og toppidrett som er av betydning for tilrettelegging av hensiktsmessig trening og prestasjonsutvikling.

Ferdighet

Studenten:

  • kan anvende teori innenfor fagområdet læring i idrett til å legge til rette for effektive utviklingsprosesser og miljø i idrett.

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i pedagogiske, psykologiske og motoriske faktorer og tema som har relevans for prestasjonsutvikling i idrett.

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

I tillegg kommer kostnader til nødvendig personlig utstyr til de praktiske aktivitetene.

Obligatorisk emne

Teoretisk og praktisk emne

Obligatorisk

Deltidsstudie i Meråker (50%)

Organisering av undervisning:

Emnet vil bestå av 100% digitale forelesninger med arbeidsoppgaver og tester knyttet til disse.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

Arbeidskrav:

Innlevering av

  • 2 skriftlige arbeidskrav

Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen:

Individuell vurdering. Varighet 3 dager. (ingen hjelpemidler), karakterutrykk A-F (teller 100/100 av karakteren)

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk