Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sport coaching og trening
IDR2001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sport coaching og trening

IDR2001
Hva kjennetegner en god trener? I tillegg til kunnskap om treningslære, må man også kunne møte utøveren som menneske. I dette emnet skal studenten lære om psykologiske aspekter ved idrett og trening.
Hva kjennetegner en god trener? I tillegg til kunnskap om treningslære, må man også kunne møte utøveren som menneske. I dette emnet skal studenten lære om psykologiske aspekter ved idrett og trening. Dette innebærer bl.a. hvordan man motiverer folk, hvordan man leder treningsgrupper, og hvordan man kommuniserer med klienter eller enkeltutøvere. Du vil også lære om hvordan man håndterer stress, angst og andre psykiske utfordringer, og få innblikk i praktiske verktøy for å optimalisere prestasjon, som visualisering og mental trening.
Opptak til studieprogrammet bachelor i trening, helse og prestasjon.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha kunnskap om ulike teorier omkring coaching
  • tilegne seg kunnskap hvilken betydning treneren har når det gjelder å kontrollere de mentale prestasjonene til utøveren
  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i emnet.
  • skal få forståelse av hvilken betydning coaching har på hvordan en trener fungerer i strength and conditioning
  • viser forståelse for betydningen av kommunikasjon i coachingprosessen
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne forstå prinsippene og konseptene rundt og om coaching
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr og dialog med andre coacher
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om coaching strategier i forhold til ulike utøvere og ulike grupper av utøvere slik at deres utvikling fremmes
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse i forhold til utøvere på ulike trinn i sin utvikling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at han/hun kan kommunisere med utøvere og andre trenere i samme posisjon
  • utvikle sine egne ferdigheter som coach/trener gjennom et utvalg praktiske øvelser. Dette gjøres ute i klubber/praksissteder, men også i gjennomføringen av andre emner i studiet
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse

Studenten skal

  • se på hvordan coaching gjøres og betydningen av at alle har en coaching filosofi
  • få en innføring i hvordan teorier om coaching, styring og ledelse kan integreres i trenerens repertoar.
  • beherske de arbeidsformer som benyttes innenfor coahing generelt og i strength and conditioning spesielt.
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer til ulike mottakere
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god trenerpraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk for studenter på Bachelor trening, helse og prestasjon.
Forelesning og praktiske utprøvinger i forhold til coaching både med studenter og i eksterne grupper.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning (80%). Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Mappe - 4 stk skriftlige arbeider som skal besvares i grupper på inntil fire kandidater. Det gis veiledning på arbeid i mappen. Studenten leverer til slutt samlet mappe og mappen gis en samlet karakter. Mappen teller 50/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F. Individuell vurdering.
  • Skriftlig skoleeksamen, 2 Timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

Generell informasjon om hjelpemidler til eksamen finner du her.