Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Fysiologisk testing og teknologi
IDR2004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Fysiologisk testing og teknologi

IDR2004
I dette emnet skal studenten lære å utføre de vanligste testene av utholdenhet og muskelstyrke. Praktisk undervisning vil i all hovedsak foregå i testlaben. Studenten skal bl.a. lære å teste maksimalt oksygenopptak, laktatprofil, makspuls, hopphøyde, eksplosiv kraftutvikling, sprinthastighet og muskelstyrke. I tillegg til den praktiske utførelsen, skal studenten lære å tolke og analysere resultater fra disse testene. Det vil bli mye øving på å være testleder i dette emnet.
I dette emnet skal studenten lære å utføre de vanligste testene av utholdenhet og muskelstyrke. Praktisk undervisning vil i all hovedsak foregå i testlaben. Studenten skal bl.a. lære å teste maksimalt oksygenopptak, laktatprofil, makspuls, hopphøyde, eksplosiv kraftutvikling, sprinthastighet og maksimal muskelstyrke. I tillegg til den praktiske utførelsen, skal studenten lære å tolke og analysere resultater fra disse testene. Emnet innebærer også mye øving på det å være testleder.
Opptak til bachelor i trening, helse og prestasjon, eller opptak til emnet som utvekslingsstudent ved Nord universitet, eller som enkeltemnestudent.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha bred kunnskap om de vanligste fysiologiske testene, teorier, problemstillinger, prosesser, teknologisk verktøy og metoder som inngår i emnet
  • inneha den nødvendige faktakunnskap om de mest aktuelle testene og kjenne til ulike begreper som er viktige for fagområdet
  • kunne identifisere ulike av de vanligste testene innen emnet og kunne drøfte resultatene fra disse
  • kjenne til aktuell teknologi
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innen testing
  • ha kunnskap om historien til fysiologiske tester, treningsteknologi og plass/betydning i samfunnet
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, herunder utviklingen av teknologisk utstyr
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om tester og treningsvalg
  • kunne bruke teknologi i daglig trening
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse som testleder og justere denne under veiledning
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kunne beherske relevante verktøy,teknologi, teknikker og uttrykksformer slik at det forstås av ulike grupper og utøvere
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til veiledning
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder - kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter som gjelder emnet for ulike grupper og enkeltutøvere
  • beherske de arbeidsformer for fysiologisk testing som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne bruke teknologi for å bedre utbytte av trening og fysisk aktivitet
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og valg av tester både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis for gjennomføring av tester
  • kjenne til utviklingstrekk innen emnet
Semesteravgift og pensumlitteratur.

Obligatorisk for studenter på Bachelor trening, helse og prestasjon. Valgfritt for utvekslingsstudenter ved Nord universitet.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Forelesning og utprøving av praktiske utprøving i forhold til fagområde.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning 80%. Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel: godkjent/ikke godkjent.
  • Praktisk eksamen med muntlig høring, 30 minutter, 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Ingen.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.