Emnebeskrivelse for 2024/25
Viderekommende funksjonell vurdering og biomekanikk
IDR2012
Emnebeskrivelse for 2024/25

Viderekommende funksjonell vurdering og biomekanikk

IDR2012
Når man arbeider med utøvere med lang treningsmessig erfaring og høyt prestasjonsnivå trenger man som trener et større utvalg av treningsverktøy sammen med en grundigere gjennomført screening/vurdering blant annet basert på biomekaniske analyser. Dette emnet bygger på de tidligere gjennomførte emnene IDR1008, Funksjonell vurdering av utøvere og biomekanikk (semester 1) og IDR2004, Fysiologisk testing og teknologi (semester 4). Emnet vil sammen med disse tidligere emnene gi studenten nødvendig kunnskap og praktisk kompetanse slik at han/hun kan gi god gjennomføring, monitorering og evaluering av dyptgående protokoller for screening og bevegelsesanalyser. Samtidig behersker studenten et stort utvalg av treningsintervensjoner som passer for et stort utvalg utøvere.
Opptak til bachelor i trening, helse og prestasjon.
Opptak til studieprogrammet, og krav om å ha bestått emnene IDR1008 Funksjonell vurdering av utøvere og biomekanikk og IDR2004 Fysiologisk testing og teknologi.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha kunnskap om en bredt utvalg av redskaper som benyttes i screening og bevegelsesanalyser, og som supplerer de mer grunnleggende verktøy
  • få innføring i begrunnelsen for hvorfor funksjonell screening er sentralt
  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i funksjonell screening og bevegelsesanalyser
  • ha kunnskap om ulike treningsintervensjoner som kan gjennomføres på utøvere på høyt nivå
  • skal få kunnskap om bakgrunnen for en lang rekke avanserte treningsmetoder basert på dyptgående analyser
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr
  • kunne reflektere over egen faglig utøvelse i forhold til utøvere på ulike trinn i sin utvikling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at studenten kan utføre avansert funksjonell screening og bevegelsesanalyser på enkeltutøvere og større grupper med utøvere
  • med hjelp av funksjonell screening kunne finne, vurdere og henvise til øvelser som kan hjelpe til å korrigere uønsket utførelse av øvelser
  • kunne gjennomføre praktisk instruksjon av avanserte treningsmetoder, og få muligheter til å utnytte disse på riktig måte når de gjennomfører trening
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser

Generell kompetanse:

Studenten skal

  • ha innsikt i bredt utvalgt av tilnærminger til funksjonell screening
  • kunne planlegge og gjennomføre funksjonell screening for enkeltutøvere og grupper av utøvere fra et bredt utvalg av aktiviteter
  • beherske både en integrert og spesifikk tilnærming til screening. Denne skal være tilpasset både utøveren og aktiviteten.
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser og aktuelt treningsutstyr
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk for studenter på Bachelor trening, helse og prestasjon.
Forelesning og utprøving knyttet til fagområde.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse på praktisk undervisning 80%. Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Skriftlig skoleeksamen, 3 timer. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
  • Praktisk eksamen med muntlig høring, 30 Minutter. Teller 50/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.