Motoriske ferdigheter og psykologi innen idrettsvitenskap
Kunnskap
Studenten:
- Har bred kunnskap om forskning på metoder og prinsipper for utvikling av spesifikke tekniske ferdigheter i idrett, og spesifikke motoriske ferdigheter.
- Kjenner til oppdatert forskning og empiri knyttet til treningsprinsippene for utvikling og læring av tekniske prestasjoner relatert til utvalgte idretter, samt treningsprinsipper for motorisk kontroll.
- Kunnskap om læringsprosessen (læringspsykologi)
- Har bred kunnskap om muligheter og begrensninger for prestasjonsutvikling av tekniske og motoriske ferdigheter.
Ferdighet
Studenten:
- Kan anvende tidligere forskning og forstå praktiske implikasjoner av treningsprinsipper for utvikling av tekniske ferdigheter innen idrett, samt anvende og forstå spesifikke treningsprinsipper for motorisk kontroll og læring i ulike kontekster.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan bidra i faglige diskusjoner med andre fagpersoner og forskere innenfor fagområder som omhandler teknisk ferdighetsutvikling i idrett, og motorisk kontroll og læring generelt.
Obligatorisk emne
Teoretisk og praktisk emne
Samlet vurdering
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Karakteruttrykk: A-F, teller 100/100 av karakter i emnet.
Arbeidskrav. 2 skriftlige arbeidskrav. Karakteruttrykk: Godkjent/ikke godkjent, teller 0/100 av karakter i emnet. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet..
- Innlevering og presentasjon, motorisk adferd.
. Innlevering og presentasjon, idrettspsykologi.
Obligatorisk deltakelse i all undervisnig 80 %. Karakteruttrykk: Godkjent/ikke godkjent, teller 0/100 av karakter i emnet. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
- Motorisk adferd; praktiske aktiviteter og labøvelser
- Idrettspsykologi; praktiske aktiviteter og labøvelser.
Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.