Emnebeskrivelse for 2024/25
Grunnleggende informasjonssikkerhet
IKT1013
Emnebeskrivelse for 2024/25

Grunnleggende informasjonssikkerhet

IKT1013
Emnet er ment som en innføring i sentrale begrep og temaområder knyttet til informasjonssikkerhet. Målet med emnet er å øke studentens bevissthet på eget ansvar for den digitale beredskapen, både som privatperson og arbeidstaker.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet IKT og læring 1.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • ha innsikt i de sikkerhetsmessige implikasjoner som følger av at den teknologiske utviklingen i Norge har skapt en helhetlig digital nettverksbasert mediehverdag.
  • ha innsikt i hvordan sikre at egen bruk av digitale tjenester ikke utgjør en trussel mot arbeidsgiver eller nasjonens digitale sikkerhet.
  • ha fått innsikt i hvordan organisere bevisstgjøringstiltak i egen virksomhet med fokus på digital sikkerhet

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • kunne forklare hvilke sikkerhetsmessige utfordringer som ligger i et heldigitalt samfunn.
  • kunne beskrive hvordan personlig adferd og holdninger kan sikre digitale enheter mot angrep.
  • kunne beskrive de mest vanlige angrepsformer mot digitale enheter.

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • ha forståelse for ulike sikkerhetsmessige utfordringer ved en helhetlig digital nettverksbasert mediehverdag.
  • ha innsikt i ulike former for bevisstgjøringstiltak knyttet til digitale trusler og den enkeltes ansvar for digital beredskap.
  • ha forståelse for viktigheten av kontroll med egne digitale enheter, som del av den nasjonale digitale beredskap.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk.

Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.

LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappeevaluering.

Alle hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.