Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Digital dannelse
IKT1016
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Digital dannelse

IKT1016
Studiet fokuserer på konsepter knyttet til digitale ferdigheter, digital kompetanse og digital dannelse. Vekt legges også på opphavsrettslig spørsmål, og etiske føringer for anvendelse av digitale medier i opplærings- og instruksjonsøyemed.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet IKT og læring 1.

Kunnskaper

Studenten skal

  • ha utviklet forståelse for begrepene digital kompetanse og digital dannelse
  • kjenne diskusjoner knyttet til etisk bruk av digitale medier og opphavsrett

Ferdigheter

Studenten skal

  • kan analysere, formulere og strukturere faglige resonnementer knyttet til begrepene digital kompetanse og digital dannelse
  • kunne knytte etiske føringer til bruk av digitale medier i opplærings- og instruksjonsøyemed

Generell kompetanse

Studenten skal

  • ha utviklet egen digital dannelse og kompetanse i forhold til bruk av digitale ressurser i en virksomhets opplærings- og instruksjonsarbeid
  • kan analysere relevante problemstillinger relatert til etisk refleksjon og vurdering av digitale medier
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett

LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappeevaluering.