Emnebeskrivelse for 2024/25
Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
KHV7001
Emnebeskrivelse for 2024/25

Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen

KHV7001
Dette emnet er en videreutdanning for barnehagelærere med fordypning innenfor kunst og håndverk. Du vil få kunnskap om grunnleggende temaer innenfor Reggio Emilia-inspirert arbeid og samiske uttrykksformer som joik, muntlige fortellertradisjoner og duodje/duedtie, og estetiske læringsprosesser knyttet til kunst- og håndverk, musikk og drama. Emnet er på masternivå.

Emnet har 30 studiepoeng, fordelt på fagene kunst og håndverk, musikk og drama.

Innholdet i 1. semester (høst) er Kunst, kultur og kreativitet i lys av Reggio Emilia-inspirert arbeid (15stp lagt til faget kunst og håndverk). Her får studentene undersøke grunnleggende temaer, som etikken i Loris Malaguzzis filosofi, synet på barn som demokratiske medborgere rikt på kompetanser, rommet som den tredje pedagogen, barns “Hundre språk” og “Fantasiens grammatikk”, atelierkulturen, det økologiske ReMida-konseptet (senter for kreativ gjenbruk), samt synliggjøring av barns ytringer. I dette emnet betyr det aktivering av fagområdets formidlingsformer gjennom kunst og håndverksfaglige utstillinger, musikkfaglige samspill og dramafaglige fortellinger og forløp. Innholdet bygger på den kunst- og håndverksfaglige kunnskapen, ferdighetene og kompetansen studentene har tilegnet seg i emnet kunst, kultur og kreativitet på bachelornivå. Her får studentene utdypende kompetanse knyttet til bærekraft i relasjon til kunst- og håndverkfaglige prosesser. Her lærer de blant annet å samle, sortere og gjenbruke ReMida-relaterte overskuddsmaterialer, og å bruke disse i egne skapende prosesser i prosjekter sammen med barna. Studentene får kunnskap og ferdigheter knyttet til to- og tredimensjonal formgiving i varierte materialer, de får utforske bruken av digitale medier som del av å gi form til noe i egne estetiske læreprosesser og i estetiske læreprosesser sammen med barna, samt at de utvikler kritisk tenkning rundt etiske problemstillinger som kan oppstå i arbeid med digitale medier i barnehagen. Studentene skal også få en innføring i performativ vitenskapsparadigme og lære å ta i bruk metoder som bidrar til utviklingen av kunnskap i det handlende.

Innholdet i 2. semester (vår) er Kunst, kultur og kreativitet i lys av samiske tradisjonsuttrykk (15stp). Her får studentene undersøke grunnleggende tradisjonsuttrykk i flerfaglige kontekster gjennom muntlig fortelling som del av dramafaget, joik som del av musikkfaget, og duodji (ns)/duodje(ls)/duedtie(ss) som del av kunst og håndverksfaget. Samlet vil innholdet kunne aktivere og utdype tematikkene som studeres i 1.semester.

Den viktigste uttrykksformen innen samisk folkemusikk er joik. Studentene vil få kunnskap om joikens historie og tradisjonelle bruksområder, og ferdigheter i hvordan de kan la barna utforske joik i barnehagen. Studentene får kjennskap til samisk tenke- og fortellertradisjon, og lærer å lede utforskning og arbeid med fortellinger fra samisk fortellertradisjon

For å kvalifisere til opptak må søker ha utdanning som barnehagelærer eller tilsvarende, og må kunne dokumentere ansettelse i en barnehage.

Tilsvarende utdanning som barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk. Videreutdanningen må inkludere 30 studiepoeng småbarnspedagogikk.

Kunnskap

Kandidaten

  • Har bred kunnskap om Reggio Emilia-inspirert arbeid, herunder de grunnleggende etiske prinsipper.
  • Har avansert kunnskap om barns hundrespråklighet utforsket gjennom Reggio Emilia-inspirert prosjektarbeid.
  • Kan analysere og reflektere rundt metaforen “rommet som den tredje pedagog”.
  • Har bred kunnskap om de samiske uttrykksformene duodje/duedtie, fortelling og joik.
  • Har omfattende kunnskap om bruken av estetiske virkemidler i flerfaglige estetiske læreprosesser.
  • Har kunnskap om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Har bred kunnskap om performativ vitenskapsparadigme

Ferdigheter

Kandidaten

  • Har utdypende ferdigheter i hvordan materialer og analoge og digitale verktøy kan utforskes gjennom estetiske virkemidler.
  • Kan utvikle et prosjektarbeid sammen med barn i egen barnehage.
  • Kan anvende pedagogisk dokumentasjon som deltakende observasjonsmetode i prosjektarbeid.
  • Kan iscenesette bærekraftige, fleksible og funksjonelle verksteder/læringsrom.
  • Kan utvikle egne produkter i harde/myke materialer innen duodje/duedtie, dikte egne fortellinger, utvikle egne joiker og overføre disse ferdighetene til estetiske læreprosesser sammen med barn i barnehagen.
  • Kan delta i samtaler om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser rundt samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bruke performative forskningsstrategier i egne estetiske utforskningsprosesser og i arbeid med barn.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • Kan synliggjøre barns estetiske læreprosesser i prosjektarbeid og formidle deres ytringer til samfunnet gjennom interaktive og multimodale utstillinger.
  • Kan reflektere kritisk rundt egen barnehagepraksis og speile den mot inspirasjoner fra Reggio Emilia-pedagogikken.
  • Kan fylle rollen som en kunnskapsrik kunst- og kulturformidler med god evne til å lytte ut barns egen kultur, og lar den samspille med samtidens flerfoldige kunst- og kulturuttrykk, for å gi barn en stemme i samfunnet.
  • Kan anvende og kritisk diskutere performative forskningstilnærminger.
  • Kan analysere og drøfte kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med FNs bærekraftsmål og samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
  • Kan bidra til nytenkning innen kunstfaglige prosesser i barnehagen med utgangspunkt i samiske uttrykksformer som duodje/duedtie, joik og muntlige fortellertradisjoner
  • Kan lede utforskende flerfaglige estetiske læreprosesser i barnehage på en selvstendig måte
  • Kan formidle kunnskap om samiske uttrykksformer til ansatte/foreldre/foresatte i egen barnehage.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Hver samling har tre undervisningsdager à 7 timer lærerstyrt undervisning. Samlingene har en fagteoretisk introduksjon, før det arbeides individuelt med prosjektoppgave/arbeidskrav, og i grupper ved behov.

Onsdager i de fysiske samlingsukene er det ikke lagt opp til undervisning, men faglærer vil være tilgjengelig for veiledning og støtte. Studentene skal her gjennomføre teoretisk selvstudium, praktisk selvstudium i verksteder/spesialrom, lærerveiledning, hverandre-vurdering, prosjektpresentasjoner, kollokviestudier, studentmedvirkning/-demokrati, samt utstillinger, visninger, samspill og formidling med/for medstudenter og for eksempel med/for inviterte barnehagebarn.

Se samlingsplan for mer detaljert informasjon.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Arbeidskravet på høstsemesteret består av en individuell problemløsende enkeltfaglig oppgave i kunst og håndverk knyttet til tematikk hentet fra Reggio Emilia-pedagogikkens verden.

Arbeidskravet på vårsemesteret er en flerfaglig gruppeoppgave i kunst og håndverk med duodji(ns)/duodje(ls)/duedtie(ss), musikk med joik og drama med muntlig fortelling. Arbeidskravet gjennomføres i grupper torsdag i 3.samling.

Begge arbeidskravene må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen.

Eksamen består av to deler.

Del 1 er en individuell mappe med en visuell logg og en skriftlig refleksjon knyttet til loggen (semester 1 og 2) som teller 60 %, som leveres digitalt.

Del 2 er en flerfaglig gruppeeksamen (semester 2) i form av multimodal utstilling/visning/samspill for/med et eksternt publikum, som teller 40%.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.