Kunst, kultur og kreativitet i barnehagen
Emnet har 30 studiepoeng, fordelt på fagene kunst og håndverk, musikk og drama.
Innholdet i 1. semester (høst) er Kunst, kultur og kreativitet i lys av Reggio Emilia-inspirert arbeid (15stp lagt til faget kunst og håndverk). Her får studentene undersøke grunnleggende temaer, som etikken i Loris Malaguzzis filosofi, synet på barn som demokratiske medborgere rikt på kompetanser, rommet som den tredje pedagogen, barns “Hundre språk” og “Fantasiens grammatikk”, atelierkulturen, det økologiske ReMida-konseptet (senter for kreativ gjenbruk), samt synliggjøring av barns ytringer. I dette emnet betyr det aktivering av fagområdets formidlingsformer gjennom kunst og håndverksfaglige utstillinger, musikkfaglige samspill og dramafaglige fortellinger og forløp. Innholdet bygger på den kunst- og håndverksfaglige kunnskapen, ferdighetene og kompetansen studentene har tilegnet seg i emnet kunst, kultur og kreativitet på bachelornivå. Her får studentene utdypende kompetanse knyttet til bærekraft i relasjon til kunst- og håndverkfaglige prosesser. Her lærer de blant annet å samle, sortere og gjenbruke ReMida-relaterte overskuddsmaterialer, og å bruke disse i egne skapende prosesser i prosjekter sammen med barna. Studentene får kunnskap og ferdigheter knyttet til to- og tredimensjonal formgiving i varierte materialer, de får utforske bruken av digitale medier som del av å gi form til noe i egne estetiske læreprosesser og i estetiske læreprosesser sammen med barna, samt at de utvikler kritisk tenkning rundt etiske problemstillinger som kan oppstå i arbeid med digitale medier i barnehagen. Studentene skal også få en innføring i performativ vitenskapsparadigme og lære å ta i bruk metoder som bidrar til utviklingen av kunnskap i det handlende.
Innholdet i 2. semester (vår) er Kunst, kultur og kreativitet i lys av samiske tradisjonsuttrykk (15stp). Her får studentene undersøke grunnleggende tradisjonsuttrykk i flerfaglige kontekster gjennom muntlig fortelling som del av dramafaget, joik som del av musikkfaget, og duodji (ns)/duodje(ls)/duedtie(ss) som del av kunst og håndverksfaget. Samlet vil innholdet kunne aktivere og utdype tematikkene som studeres i 1.semester.
Den viktigste uttrykksformen innen samisk folkemusikk er joik. Studentene vil få kunnskap om joikens historie og tradisjonelle bruksområder, og ferdigheter i hvordan de kan la barna utforske joik i barnehagen. Studentene får kjennskap til samisk tenke- og fortellertradisjon, og lærer å lede utforskning og arbeid med fortellinger fra samisk fortellertradisjon
For å kvalifisere til opptak må søker ha utdanning som barnehagelærer eller tilsvarende, og må kunne dokumentere ansettelse i en barnehage.
Tilsvarende utdanning som barnehagelærerutdanning er annen treårig pedagogisk utdanning på høgskolenivå med 60 studiepoeng videreutdanning i barnehagepedagogikk. Videreutdanningen må inkludere 30 studiepoeng småbarnspedagogikk.
Kunnskap
Kandidaten
- Har bred kunnskap om Reggio Emilia-inspirert arbeid, herunder de grunnleggende etiske prinsipper.
- Har avansert kunnskap om barns hundrespråklighet utforsket gjennom Reggio Emilia-inspirert prosjektarbeid.
- Kan analysere og reflektere rundt metaforen “rommet som den tredje pedagog”.
- Har bred kunnskap om de samiske uttrykksformene duodje/duedtie, fortelling og joik.
- Har omfattende kunnskap om bruken av estetiske virkemidler i flerfaglige estetiske læreprosesser.
- Har kunnskap om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
- Har bred kunnskap om performativ vitenskapsparadigme
Ferdigheter
Kandidaten
- Har utdypende ferdigheter i hvordan materialer og analoge og digitale verktøy kan utforskes gjennom estetiske virkemidler.
- Kan utvikle et prosjektarbeid sammen med barn i egen barnehage.
- Kan anvende pedagogisk dokumentasjon som deltakende observasjonsmetode i prosjektarbeid.
- Kan iscenesette bærekraftige, fleksible og funksjonelle verksteder/læringsrom.
- Kan utvikle egne produkter i harde/myke materialer innen duodje/duedtie, dikte egne fortellinger, utvikle egne joiker og overføre disse ferdighetene til estetiske læreprosesser sammen med barn i barnehagen.
- Kan delta i samtaler om kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser rundt samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
- Kan bruke performative forskningsstrategier i egne estetiske utforskningsprosesser og i arbeid med barn.
Generell kompetanse
Kandidaten
- Kan synliggjøre barns estetiske læreprosesser i prosjektarbeid og formidle deres ytringer til samfunnet gjennom interaktive og multimodale utstillinger.
- Kan reflektere kritisk rundt egen barnehagepraksis og speile den mot inspirasjoner fra Reggio Emilia-pedagogikken.
- Kan fylle rollen som en kunnskapsrik kunst- og kulturformidler med god evne til å lytte ut barns egen kultur, og lar den samspille med samtidens flerfoldige kunst- og kulturuttrykk, for å gi barn en stemme i samfunnet.
- Kan anvende og kritisk diskutere performative forskningstilnærminger.
- Kan analysere og drøfte kunstfaglige praksiser og problemstillinger i lys av samtidens diskurser som aktualiseres i arbeid med FNs bærekraftsmål og samiske kulturuttrykk (eksempelvis kulturell appropriasjon osv.)
- Kan bidra til nytenkning innen kunstfaglige prosesser i barnehagen med utgangspunkt i samiske uttrykksformer som duodje/duedtie, joik og muntlige fortellertradisjoner
- Kan lede utforskende flerfaglige estetiske læreprosesser i barnehage på en selvstendig måte
- Kan formidle kunnskap om samiske uttrykksformer til ansatte/foreldre/foresatte i egen barnehage.
Hver samling har tre undervisningsdager à 7 timer lærerstyrt undervisning. Samlingene har en fagteoretisk introduksjon, før det arbeides individuelt med prosjektoppgave/arbeidskrav, og i grupper ved behov.
Onsdager i de fysiske samlingsukene er det ikke lagt opp til undervisning, men faglærer vil være tilgjengelig for veiledning og støtte. Studentene skal her gjennomføre teoretisk selvstudium, praktisk selvstudium i verksteder/spesialrom, lærerveiledning, hverandre-vurdering, prosjektpresentasjoner, kollokviestudier, studentmedvirkning/-demokrati, samt utstillinger, visninger, samspill og formidling med/for medstudenter og for eksempel med/for inviterte barnehagebarn.
Se samlingsplan for mer detaljert informasjon.
Arbeidskravet på høstsemesteret består av en individuell problemløsende enkeltfaglig oppgave i kunst og håndverk knyttet til tematikk hentet fra Reggio Emilia-pedagogikkens verden.
Arbeidskravet på vårsemesteret er en flerfaglig gruppeoppgave i kunst og håndverk med duodji(ns)/duodje(ls)/duedtie(ss), musikk med joik og drama med muntlig fortelling. Arbeidskravet gjennomføres i grupper torsdag i 3.samling.
Begge arbeidskravene må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen.
Eksamen består av to deler.
Del 1 er en individuell mappe med en visuell logg og en skriftlig refleksjon knyttet til loggen (semester 1 og 2) som teller 60 %, som leveres digitalt.
Del 2 er en flerfaglig gruppeeksamen (semester 2) i form av multimodal utstilling/visning/samspill for/med et eksternt publikum, som teller 40%.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.