Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2019/20)
Forretningsutvikling og småbedriftsledelse
LED1002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2019/20)

Forretningsutvikling og småbedriftsledelse

LED1002

Emnet gir en innføring i problemstillinger knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter. Dette inkluderer blant annet rollen entreprenørskap spiller i samfunnsutviklingen og hvordan vi forstår fenomenet entreprenørskap, ledelse og deltakelse i innovasjonsprosesser, teamarbeid, kreativitet som kjerne i utvikling av forretningsideer, utvikling og evaluering av forretningsmodeller, potensielle fortrinn ved bedriftssamarbeid, tilegning og organisering av ressurser, innovasjon og utvikling av nye forretningsområder, samt det utvidede entreprenørskapsbegrepet.

Emnet går over to semester og er på totalt 15 studiepoeng.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Årstudium i økonomi, markedsføring og ledelse.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler.
Kandidaten skal etter endt emne:
  • Ha kunnskap om hvilke utfordringer som kjennetegner ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til sentrale strategiske virkemidler som påvirker små- og mellomstore bedrifters evne til vekst og utvikling.
  • Ha kjennskap til den nasjonale og internasjonale forskningsfronten knyttet til ledelse og utvikling av små- og mellomstore bedrifter.
  • Ha kjennskap til omfanget av, kjennetegn ved, samt verdiskapningen fra norske små- og mellomstore bedrifter.
  • Bidra til entreprenørielle prosesser i små og mellomstore bedrifter
  • Ha en økt evne til analytisk refleksjon i et forretnings- og utviklingsperspektiv.
  • Ha fått trening i teamarbeid og kommunikasjon, i tillegg til individuelt arbeid.
  • Ha et grunnlag for eventuelle videre studier på bachelornivå og for livslang læring.
Ingen kostnader utover semester avgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk

Samlingsbasert, over fire samlinger i hvert semester.

Høstsemesteret

Samling 1: En oversikt og introduksjon til emnet

  • Introduksjon
  • Oversikt over entreprenørskapsfaget
  • Team og team-dynamikk
  • Gruppeoppgaven leveres ut og diskuteres

Samling 2: Vekst og formalisering

  • Veien fra ide til bedrift
  • Kreativitet og ideutvikling
  • Potensial og vekst
  • Organisering og formalisering

Samling 3: Innovasjon i små- og mellomstore bedrifter

  • Kjennetegn ved små- og mellomstore bedrifter
  • Investere eller høste (exploration / exploitation)
  • Ressurser
  • Case-jobbing og oppgaveløsning

Samling 4: Forretningsmodeller

  • Muligheter (opportunities)
  • Skalering
  • Evaluering av forretningsmodeller
  • Presentasjon av hjemme-eksamen

Vårsemesteret

Samling 5: Hvordan forstå entreprenørskap

  • Innovasjon og samfunnsutfordringer
  • Teori som verktøy
  • Entreprenøriell læring
  • Hjemmeeksamen leveres ut og diskuteres

Samling 6: Entreprenørens tilnærming

  • Entreprenøren og bedriften
  • Causation & effectiation
  • Strategi og marked
  • Forretningsplan og finansiering

Samling 7: Intraprenørskap og strategisk entreprenørskap

  • Strategisk entreprenørskap
  • Roller og mulighetsrom
  • Strategiske allianser og joint ventures
  • Samarbeid mellom små og store bedrifter  

Samling 8: Det utvidede entreprenørskapsbegrepet

  • Internasjonalt entreprenørskap
  • Familiebedrifter
  • Sosialt entreprenørskap
  • Entreprenørskap i offentlig sektor
  • Presentasjon av hjemmeeksamen
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering (første gang 2019 høst).

  • Oppgave - gruppe (vurdering i 1 semester), karakter A-F, teller 40/100 av karakteren (første gang 2019 høst).
  • Oppgave - individuell, karakter A-F, teller 60/100 av karakteren (første gang 2019 høst).
Alle tilgjengelige.