Emnebeskrivelse for 2024/25
Endrings- og kriseledelse
LED5000
Emnebeskrivelse for 2024/25

Endrings- og kriseledelse

LED5000

I en verden med økende grad av turbulens kompleksitet og usikkerhet, drevet frem av en eksponentiell teknologisk utvikling, står ledere overfor helt andre utfordringer enn tidligere. Digitalisering, robotisering, kunstig intelligens, IoT, big data, etc. gjør at eksiterende forretningsmodeller utfordres, og kravet til lederskap endres. Dette krever i tillegg til endringsledelse, også en økende forståelse av kriser og ledelse av disse.

Emnet gir innsikt i ledelse av endring og ledelse av kriser. Det fokuseres på ulike steg i ledelse av endring, samt hva krise er og hvorfor ledelse i krisesituasjoner krever endring av normale prosedyrer. I tillegg gis det innsikt i hvilke ferdigheter ledere bør ha for å håndtere uventede situasjoner.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet Master i beredskap og kriseledelse.

Kunnskap

Studenten skal etter endt emne ha fått:

  • Avansert kunnskap om, og ulikheter mellom endrings- og kriseledelse.
  • Kunnskap om hvordan organisasjoner kan lære av håndtering av kriser til å bygge endringskapasitet
  • Inngående kunnskap om utfordringer og barrierer for endring i organisasjoner, og om hvordan disse kan møtes
  • Kunnskap om sammensetting og tilrettelegging for effektivt teamarbeid
  • Kunnskap om Transformative Crisis Management

Ferdigheter

Studenten skal etter endt emne:

  • Kunne analysere interne og eksterne drivkrefter for endring, og diagnostisere behov for endring og fornyelse
  • Analyse av case, abstrahering og generalisering av praktisk arbeid til teorigenerering
  • Ha evne til å identifisere og ta tak i utfordringer og muligheter innen en organisasjon gjennom et endringsteorier
  • Forstå lederens rolle i endring, og hvordan lederen gjennom kommunikasjon og involvering skaper forståelse og engasjement for endring blant ansatte
  • Forstå hvordan ledelse oppstår og utvikles under håndtering av kriser
  • Kunne planlegge for improvisasjon

Generell kompetanse

Studenten skal få trening i:

  • Å samarbeide i tverrfaglige team
  • Problemløsning gjennom aktiv tilnærming
  • Prosjektarbeid, herunder å lede og gjennomføre et prosjekt i team
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Læringen baseres i stor grad på studentaktive undervisningsformer der studentene jobber med faktiske utfordringer. Ulike pedagogiske metoder vil bli benyttet:

  • Intensivt prosjektarbeid der studentene jobber sammen i team om et konkret prosjekt forankret i en øvelse
  • En viktig del av arbeidet vil være å ha fokus på erfaringsutveksling, samt å kunne abstrahere og generalisere fra case, egne og andres erfaringer. Det vil bli vektlagt hvordan man relaterer funn og observasjoner til begreper og konsepter, samt innovasjon, endrings- og kriseledelsesteorier.
  • Forelesninger
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Oppgave - gruppe (2-3 studenter), karakterregel Bokstavkarakterer

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.

Alle relevante hjelpemidler er tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.