Emnebeskrivelse for 2024/25
Globale markeder og forbruk
MAF1004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Globale markeder og forbruk

MAF1004
Emnet gir studentene innføring i et bredt utvalg av teorier og verktøy om konsumentvarmarkeder og forbrukeratferd. Emnet tar spesielt for seg teorier om hvordan forbrukere foretar kjøpsbeslutninger og sentrale faktorer som påvirker oss i slike prosesser. I tillegg gir emnet studentene kunnskaper om hvordan forbrukerkulturer innvirker på den individuelle forbruker.
Emnet gir studentene innføring i et bredt utvalg av teorier og verktøy om konsumentvarmarkeder og forbrukeratferd. Emnet tar spesielt for seg teorier om hvordan forbrukere foretar kjøpsbeslutninger og sentrale faktorer som påvirker oss i slike prosesser. I tillegg gir emnet studentene kunnskaper om hvordan forbrukerkulturer innvirker på den individuelle forbruker.

Det er mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Søkeren må oppfylle gjeldende opptakskrav for Bachelor i internasjonal markedsføring.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Kunnskaper

Studenten skal:

  • ha bred kunnskap om sentrale teorier innenfor forbrukeratferd og forbrukermarkeder.
  • ha kjennskap til viktige fora og journaler for å oppdatere egne kunnskaper innenfor forbrukeratferd.
  • ha kunnskaper om hvordan forbrukere fatter kjøpsbeslutninger og innsikt i faktorer som påvirker oss i slike prosesser.
  • ha innsikt i teorier om hvordan den menneskelige hukommelsen fungerer og kunnskaper om hvordan individer lærer og tilegner seg kunnskaper best.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • redegjøre for nøkkelbegreper innenfor fagfeltet.
  • gjennomføre undersøkelser og systematisere innhentet data for videre anvendelse for å forstå forbrukeratferd.
  • redegjøre for sentrale faktorer som har vesentlig påvirkningskraft når individer foretar beslutninger.

Generell kompetanse

Studenten forventes å:

  • kunne reflektere over etiske og moralske problemstillinger i forhold til anvendelsen av ulike påvirkningsstrategier.
  • kunne gjennomføre enkle undersøkelser og analyser for å bedre forstå forbrukermarkeder.
  • kunne diskutere og utveksle erfaringer for hvordan man kan løse ulike faglige praktiske problemstillinger med andre fagfeller.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk.
Forelesning og case.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering.

  • Skriftlig skoleeksamen, 4 timer. Teller 60/100 av karakteren.
  • Oppgave, teller 40/100 av karakteren.

Enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.