Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Bacheloroppgave i markedsføring
MAF2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Bacheloroppgave i markedsføring

MAF2003
Emnet for BOPP-oppgaven kan være av ulik karakter, men studentene skal normalt velge problemstilling og benytte litteratur som er relevant innenfor det profileringsområdet som studenten har valgt.
Emnet er kun åpent for studenter på Bachelor i internasjonal markedsføring. For å kunne starte på bacheloroppgaven, må alle emner fra første og andre studieår være fullført.
Forutsetter normal progresjon på studiet - dvs. 60 studiepoeng fra første studieår, samt 30 sp fra andre studieår må være fullført før emnet kan tas.

Oppgaven kan være av ulik karakter, men vil normalt ha en eller flere av følgende elementer:

  • Et teoretisk studium basert på tilgjengelig litteratur
  • En empirisk undersøkelse i en enkelt, eller en gruppe av bedrifter, institusjoner eller personer hvor sammenligninger og analyser er vesentlige.
  • Utvikling av en metode, modell, forretningsplan, dataprogram etc.
  • En utredning av en konkret problemstilling for en eller flere bedrifter eller institusjoner.

For nærmere utdypning av krav til problemstilling og gjennomføring, se egen veiledning, "BOPP-veiledningen", som er tilgjengelig på Canvas-rommet for Bachelorstudiene og kontakt emneansvarlig for oppnevning av veileder.

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Kunne formulere en problemstilling og drøfte denne med utgangspunkt i en faglig begrunnet tilnærming og forskningsmetodiske verktøy
  • Kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillingen
  • Kunne framstille informasjonen og fagstoffet slik at det belyser en problemstilling

Ferdigheter

Studenten skal:

  • Kunne reflektere kritisk over selvvalgt problemstilling innenfor spesialiseringsområdet
  • Kunne anvende kunnskapsstoffet innenfor sentrale fagområder i bachelorstudiet og ikke minst spesialiseringsområdet, til å gjennomføre en undersøkelse/utredning
  • Kunne anvende metodekunnskap til å løse metodologiske utfordringer
  • kunne presentere kunnskapsstoffet gjennom et selvstendig skriftlig arbeid

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • kunne planlegge et større selvstendig skriftlig arbeid
  • kunne gjennomføre og presentere arbeidet der man viser at man kan bruke adekvat teori og modeller som verktøy i gjennomføringen av praktiske prosjekter for næringslivet
  • Kunne dokumentere og anvende kildestoff i belysning av det utvalgte problemet
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Oppgaven kan gjerne gjennomføres i tilknytning til pågående forskningsprosjekter ved Handelshøgskolen eller andre steder. Valg av tema må drøftes og godkjennes av kontaktperson evt veileder. Oppgaven skrives normalt i vårsemesteret, men som følge av kurssammensetningen kan det være aktuelt for noen å jobbe mer systematisk med oppgaven også på høsten, disse bør tidlig ta kontakt med kontaktpersonen. Studenter som skal skrive oppgave på våren, bør benytte høstsemesteret til å jobbe frem aktuelle problemstillinger og gjøre annet forarbeide, slik at det mer systematiske arbeid med oppgaven kommer raskt i gang ved semesterstart. Alle studentene vil få tildelt en veileder.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være bestått før fremstilling til Oppgave - gruppe 1-2 studenter.
  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være bestått før fremstilling til Oppgave - gruppe 1-2 studenter.
  • Oppgave - gruppe 1-2 studenter, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.