Emnebeskrivelse for 2024/25
Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk
MET5014
Emnebeskrivelse for 2024/25

Vitenskapsteori, metode og forskningsetikk

MET5014
I emnet fokuseres det gjennomgående på anvendelse av forskningsbasert kunnskap. Emnet gir fordypet innsikt i forskjellen på vitenskapelig- og faglitteratur, og gir kunnskap og ferdigheter i kvalitetsgranskning av vitenskapelige artikler. Et bredt utvalg av mulige metoder og design blir presentert, med hovedfokus på ulike datasamlingsmetoder; intervju, spørreskjema, og litteraturstudie. Innsamling og analyse av data er fremhevet, med vekt på systematisk gjennomgang, kvalitativ innholdsanalyse, tematisk analyse, deskriptiv fenomenologi, kliniske studier (clinical trial), og tverrsnittsstudie.; (S1)
Sykepleierens vitenskapsteoretiske grunnlag som en hybrid mellom naturvitenskap (positivisme), samfunnsvitenskap (sosialkonstruktivisme) og humanvitenskap (fenomenologi og hermeneutikk). Dette skaper forbindelser mellom metodiske og analytiske valg og forbindelser til vitenskapsteoretiske retninger. Emnet har også et fokus på forskningsetiske overveielser.
Opptak på master i spesialsykepleie, ellers ingen forkunnskapskrav 
Opptak på master i spesialsykepleie, ellers ingen forkunnskapskrav 

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper og deres innbyrdes relasjon
  • ha inngående kunnskap om det vitenskapsteoretiske utgangspunktets betydning for den kunnskap som kommer til uttrykk
  • ha inngående kunnskap om vitenskapelig teori som ligger til grunn for sykepleiefagets teori og forskningsmetoder.

Ferdigheter:

  • ha inngående kunnskap og kunne beskrive eget fagområdets og nærliggende fagområders vitenskapelige forankring.

Generell kompetanse

  • kunne anvende og kommunisere ulike vitenskapelige teorigrunnlag innen spesialsykepleiefaget og nærliggende fagdisipliner.
  • kunne anvende vitenskapsteoretisk kunnskap til å kunne begrunne ulike metodologiske tilnærminger til faglige problemstillinger
  • skal kunne kommunisere eksempler på hvordan ulike vitenskapsteoretiske perspektiv og tilnærminger kan utfylle hverandre
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk teoriemne
Emnet er samlingsbasert. Studentaktive undervisningsformer benyttes slik som forelesninger, seminarer, gruppeaktiviteter, selvstudier og egenaktivitet. 
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens – samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet – rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen