Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Motiverende samtale
MOT5001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Motiverende samtale

MOT5001

Emnet skal gi avansert kunnskap om Motiverende samtale (Motiverende intervju - MI) som en målrettet, klientrettet samtalemetode for å motivere til adferdsendring, samt bistå ved endringsprosesser.

Emnet presenteres med følgende tema: metoden Motiverende samtale (MI), ulike kommunikasjonsferdigheter som benyttes i MI, teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, den transteoretiske modell "Stages of Change".

Emnet kan tas som valgemne i utvalgte masterprogram ved FSV og FSH, og tilbys som enkeltemne.

Søkere som søker opptak til emnet som enkeltemne må ha fullført minimum Bachelorgrad.

Vi anbefaler at du har utdanning innen sosial-, helse eller ledelsesfag og at du har erfaring fra arbeid med mennesker.

Kunnskap

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om teoretiske modeller for å analysere, forstå og påvirke endringsprosesser, og spesialisert innsikt i teoretisk bakgrunn for MI.
  • Har inngående kunnskap om forskning om MI.
  • Har inngående kunnskap om anvendelse av MI som metode.
  • Kan analysere faglige utfordringer knyttet til motivasjons- og endringsarbeid.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan bruke MI som metode i praktisk arbeid med mennesker på en selvstendig måte.
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til MI som samtaleredskap til spesifikke formål som kartleggings-, endrings- eller støttesamtaler.
  • Kan analysere faglige sammenhenger og gjenkjenne situasjoner hvor MI kan benyttes

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter om MI for å tilpasse metodikken i ulike sammenhenger.
  • Kan anvende MI i kombinasjon med andre metoder.
  • Kan analysere faglige og etiske dilemmaer knyttet til anvendelse av MI.
  • Kan kommunisere om, og formidle analyser av, sentrale elementer i MI som metode.
  • Kan bidra til nytenking om metoder i praksis.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.​
Valgemne for studenter med studierett på overnevnte studieprogram. Emnet skal også tilbys som enkeltemne.

Undervisningene foregår på campus, og er organisert i to samlinger på á 3 dager hver. I tillegg må studentene påregne egenstudier.

Læringsaktivitetene er en kombinasjon av forelesninger,

observasjonsmuligheter og praktiske øvelser med tilbakemelding fra faglærer. Siden MI er en praktisk arbeidsmetode kreves tilstedeværelse på samling. Emnet undervises på norsk.

Arbeidskrav (AK) og Obligatorisk deltakelse (OD) må være godkjent for å kunne levere eksamensoppgaven (OP).

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering (SV) bestående av:

Obligatorisk Deltakelse (OD). Det stilles krav til 80% oppmøte på samlinger. Der oppmøtet er mellom 60% og 80%, vil det bli gitt en kompensatorisk oppgave. Teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

Arbeidskrav (AK), arbeid i gruppe, individuell innlevering. Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel: Godkjent/ Ikke godkjent.

Obligatorisk deltakelse og Arbeidskrav må være godkjent før OP kan leveres.

Oppgave (OP), individuell, teller 100/100 av karakteren. Karakterregel: Bokstavkarakter A-F.

Oppgave kan besvares på skandinaviske språk eller engelsk.

Ved hjemmeeksamen og OP er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. I arbeidet med OP arbeider studentene i grupper med kritisk refleksjon, den skriftlige oppgaven skal likevel utformes selvstendig.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).