Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Behovsanalyse
ØKO1460
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Behovsanalyse

ØKO1460
Emnet er anvendelsesorientert og gir innsikt i arbeidet med, og styringen av behovsanalyser i tilknytning til anskaffelsesprosesser. Følgende tema gjennomgås; interessentanalyse, behovsanalyse, utvikling av kravspesifikasjon, risikovurdering, målstyring og kvalitetssikring.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet Innkjøpsledelse.
Krever opptak til studieprogrammet Innkjøpsledelse.

Etter å ha fullført emnet skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

Kunnskap

  • har bred kunnskap om sentrale forhold ved behovsanalyser
  • kan redegjøre for sentrale forhold ved ulike innfallsvinkler/perspektiver
  • har kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeidet innenfor fagområdet
  • har kunnskap om fagområdets utvikling og posisjon i samfunnet

Ferdigheter

  • kan anvende kunnskap om behovsanalyser til å drøfte sentrale spørsmål, både skriftlig og muntlig
  • kan reflektere over og anvende fagets sentrale teorier og begreper

Generell kompetanse

  • kan reflektere over etiske utfordringer
  • kan arbeide selvstendig med definerte oppgaver som innsamling av fagstoff, bearbeiding av dette og utarbeidelse av en skriftlig eller muntlig framstilling
  • kan søke opp, kritisk vurdere og bruke informasjon fra ulike kilder og faglitteratur til å belyse et saksforhold og drøfte aktuelle problemstillinger
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Sentrale emner gjennomgås i korte undervisningsvideoer, med påfølgende videoseminarer kombinert med oppgaver/øvinger. For dette emnet vil det være tre videoseminarer på ca 3 timer. Undervisningsvideoene har en varighet på 10-20 minutter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Det skal leveres en individuell oppgave som evalueres med karakter på skalaen A-F, hvor A er beste karakter og F er ikke bestått. Studenten skal anvende teori og kunnskap fra emnet. Omfanget av oppgaven er på maks 4000 ord inkludert referanselisten.