Grunnstudium i pedagogikk med fordypning i sosial- og spesialpedagogikk
Emnet er inndelt i følgende delemner/hovedtemaer:
Delemne 1: Pedagogisk grunnlagsforståelse
Delemne 2: Lærings- og utviklingsteorier. Barns utvikling
Delemne 3: Kommunikasjon og gruppeprosesser
Delemne 4: Sosialpedagogikk som arbeidsområde og fagdisiplin
Delemne 5: Sosialisering
Delemne 6: Spesialpedagogikk som arbeidsområde og fagdisiplin
Delemne 7: Funksjonsvansker, lærevansker og utviklingshemming
Delemne 8: Didaktikk, læreplaner og tilpasset opplæring
Delemne 9: Yrkesetikk, likeverd og inkludering
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om pedagogikkens historie, idegrunnlag og plass i samfunnet, og om sosialpedagogikk og spesialpedagogikk som fagdisipliner og virksomhetsområder
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdene sosialpedagogikk og spesialpedagogikk
- har kjennskap til hvordan en kan oppdatere seg faglig innen sosialpedagogikk og spesialpedagogikk
- har kunnskap om lovverk og rammebetingelser som gjelder for undervisningsarbeid
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende fagkunnskaper og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i forhold til praktiske og teoretiske problemstillinger innen sosial- og spesialpedagogikk, og treffe faglig begrunnede valg
- kan planlegge og evaluere sosialpedagogisk og spesialpedagogisk arbeid på individ-, gruppe- og systemnivå
- kan planlegge og gjennomføre sosial- og spesialpedagogiske arbeidsoppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom relevante uttrykksformer.
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til egen arbeidspraksis
- kan reflektere over egen faglige utøvelse, og kunne justere denne under veiledning
- kan finne fram til, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser aktuelle problemstillinger innen det sosialpedagogiske og spesialpedagogiske arbeidsfeltet
- har forståelse for samspillet mellom individ/gruppe/samfunn, og kan se pedagogisk arbeid i et systemperspektiv
Studiet er nettbasert.
Arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid, casedrøftinger, studentframlegg, øvelser, refleksjonsoppgaver.
Ved studiestart deles studentene inn i seminargrupper som skal samarbeide om oppgaver og være faglige fora gjennom studiet.
Det kreves at studentene har tilgang på Internett. Arbeidskrav leveres elektronisk via klasserom på nett. Det gis opplæring i bruk av denne læringsplattformen under første studiesamling.
Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Ti dagers relevant observasjonspraksis. Dersom studentene har sin arbeidsplass der det utføres pedagogisk virksomhet, kan de ha praksis på egen arbeidsplass. Hvis ikke, må studenten selv finne egen relevant praksisplass.
Retningslinjer for praksis ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag samt mer informasjon om praksis finner du på siden
Sammensatt vurdering (SV): Alle vurderinger må være bestått for å få godkjent studiet som helhet.
Obligatorisk deltakelse 1 (OD1): 80% deltakelse på første samling. Vektes 0/100. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Høst
Obligatorisk deltakelse 2 (OD2): 80% deltakelse på øvrige samlinger. Vektes 0/100. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vår
Arbeidskrav 1 (AK1): Individuelt refleksjonsnotat. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vektes 0/100. Høst
Arbeidskrav 2 (AK2): Grupperefleksjonsnotat. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vektes 0/100. Høst
Arbeidskrav 3 (AK3): Muntlig gruppefremlegg. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vektes 0/100. Høst
Praksis (PR): Praksis med etterarbeid. Vurderes til bestått/ikke bestått. Vektes 0/100. Høst
Skriftlig individuell fagoppgave (OP): Oppgaven vurderes ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er best og F er ikke bestått. Vektes 50/100. vår
Hjemmeeksamen (HJ): Varighet: 3 dager. Eksamen vurderes ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er best og F er ikke bestått. Vekting 50/100. Vår