Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Grunnstudium i pedagogikk med fordypning i sosial- og spesialpedagogikk
PED100SS
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Grunnstudium i pedagogikk med fordypning i sosial- og spesialpedagogikk

PED100SS

Emnet er inndelt i følgende delemner/hovedtemaer:

Delemne 1: Pedagogisk grunnlagsforståelse

Delemne 2: Lærings- og utviklingsteorier. Barns utvikling

Delemne 3: Kommunikasjon og gruppeprosesser

Delemne 4: Sosialpedagogikk som arbeidsområde og fagdisiplin

Delemne 5: Sosialisering

Delemne 6: Spesialpedagogikk som arbeidsområde og fagdisiplin

Delemne 7: Funksjonsvansker, lærevansker og utviklingshemming

Delemne 8: Didaktikk, læreplaner og tilpasset opplæring

Delemne 9: Yrkesetikk, likeverd og inkludering

Forbeholdt studenter på studieprogrammet grunnstudium i pedagogikk.

Kunnskap

Studenten:

- har kunnskap om pedagogikkens historie, idegrunnlag og plass i samfunnet, og om sosialpedagogikk og spesialpedagogikk som fagdisipliner og virksomhetsområder

- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdene sosialpedagogikk og spesialpedagogikk

- har kjennskap til hvordan en kan oppdatere seg faglig innen sosialpedagogikk og spesialpedagogikk

- har kunnskap om lovverk og rammebetingelser som gjelder for undervisningsarbeid

Ferdigheter

Studenten:

- kan anvende fagkunnskaper og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i forhold til praktiske og teoretiske problemstillinger innen sosial- og spesialpedagogikk, og treffe faglig begrunnede valg

- kan planlegge og evaluere sosialpedagogisk og spesialpedagogisk arbeid på individ-, gruppe- og systemnivå

- kan planlegge og gjennomføre sosial- og spesialpedagogiske arbeidsoppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer

- kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom relevante uttrykksformer.

Generell kompetanse

Studenten:

- har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til egen arbeidspraksis

- kan reflektere over egen faglige utøvelse, og kunne justere denne under veiledning

- kan finne fram til, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser aktuelle problemstillinger innen det sosialpedagogiske og spesialpedagogiske arbeidsfeltet

- har forståelse for samspillet mellom individ/gruppe/samfunn, og kan se pedagogisk arbeid i et systemperspektiv

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk

Studiet er nettbasert.

Arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid, casedrøftinger, studentframlegg, øvelser, refleksjonsoppgaver.

Ved studiestart deles studentene inn i seminargrupper som skal samarbeide om oppgaver og være faglige fora gjennom studiet.

Det kreves at studentene har tilgang på Internett. Arbeidskrav leveres elektronisk via klasserom på nett. Det gis opplæring i bruk av denne læringsplattformen under første studiesamling.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Ti dagers relevant observasjonspraksis. Dersom studentene har sin arbeidsplass der det utføres pedagogisk virksomhet, kan de ha praksis på egen arbeidsplass. Hvis ikke, må studenten selv finne egen relevant praksisplass.

Retningslinjer for praksis ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag samt mer informasjon om praksis finner du på siden

Praksis i lærerutdanningene

Sammensatt vurdering (SV): Alle vurderinger må være bestått for å få godkjent studiet som helhet.

Obligatorisk deltakelse 1 (OD1): 80% deltakelse på første samling. Vektes 0/100. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Høst

Obligatorisk deltakelse 2 (OD2): 80% deltakelse på øvrige samlinger. Vektes 0/100. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vår

Arbeidskrav 1 (AK1): Individuelt refleksjonsnotat. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vektes 0/100. Høst

Arbeidskrav 2 (AK2): Grupperefleksjonsnotat. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vektes 0/100. Høst

Arbeidskrav 3 (AK3): Muntlig gruppefremlegg. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Vektes 0/100. Høst

Praksis (PR): Praksis med etterarbeid. Vurderes til bestått/ikke bestått. Vektes 0/100. Høst

Skriftlig individuell fagoppgave (OP): Oppgaven vurderes ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er best og F er ikke bestått. Vektes 50/100. vår

Hjemmeeksamen (HJ): Varighet: 3 dager. Eksamen vurderes ut fra bokstavkarakterer A-F, der A er best og F er ikke bestått. Vekting 50/100. Vår